لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

دفاع لاریجانی از روحانی؛ لغو سفر اتریش به دلیل «راهپیمایی مجاهدین خلق»


رئیس مجلس ایران روز شنبه لغو سفر حسن روحانی به اتریش را «تصمیم درستی» دانسته و تلویحا گزارش‌ها از درخواست تیم حفاظتی رئیس ‌جمهوری ایران برای لغو مجوز راهپیمایی مجاهدین خلق در شهر وین را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز شنبه، ۱۴ فروردین، در پاسخ به سوالی درباره درخواست تیم حفاظتی رئیس‌ جمهور برای لغو مجوز راهپیمایی گروه مجاهدین خلق در جریان سفر حسن روحانی به اتریش گفت که «بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم».

وی تاکید کرد: «وقتی در سفری به طراز امنیتی از سوی کشور دعوت‌کننده به همه جهات توجه نمی‌شود، میهمان باید تصمیم درستی بگیرد که رئیس‌ جمهور چنین کرد.»

روزنامه اتریشی «دی‌پرس» در شماره روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین خود، به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که دلیل لغو سفر حسن روحانی به وین، مخالفت دولت اتریش با ممانعت از برگزاری یک تظاهرات ضد جمهوری اسلامی بوده است.

حسن روحانی قرار بود روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۱ و ۱۲ فروردین، سفری دو روزه به اتریش داشته باشد و، به گزارش «دی‌پرس»، چند گروه از مخالفان جمهوری اسلامی هم تصمیم داشتند روز چهارشنبه در وین، علیه این سفر تجمع اعتراضی برپا کنند.

دولت ایران یک روز پیش از این سفر اعلام کرد که آقای روحانی سفرش را «به دلایل امنیتی» لغو و به زمان دیگری موکول کرده است. دولت روحانی توضیح بیشتری در این باره نداد.

در واکنش به این اقدام، هاینس فیشر، رئیس جمهور اتریش، تاکید کرد که «مخاطرات امنیتی» برای این سفر وجود نداشت.

در همین حال برخی از رسانه‌ها در ایران از جمله خبرگزاری صداوسیما سخنان رئیس جمهوری اتریش را منعکس کردند و روزنامه کیهان نیز در مطلبی تلویحا لغو سفر آقای روحانی را به گفته‌های هاینس فیشر در مورد مشخص نبودن زمان لغو تحریم‌های ایران مرتبط دانست.

رئیس جمهوری اتریش پیش از سفر حسن روحانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفته بود که مشخص نیست برداشتن تحریم‌های غرب علیه ایران چقدر زمان می‌برد و او نمی‌تواند این مدت زمان را پیش‌بینی کند.

روزنامه کیهان در مطلب روز شنبه خود همچنین تاکید کرد که سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه و ایتالیا نیز به دلیل «تداوم تحریم‌ها و شیطنت‌ها و فشارهای آمریکا، واجد نتایج اقتصادی واقعی... نبود و در حد حرف و حدیث، چند تفاهم‌نامه فاقد ارزش و اعتبار حقوقی، باقی ماند».

رئیس مجلس روز شنبه همچنین بدون اشاره به جزئیات از برخی رسانه‌های ایران که به گفته او «با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف» دلیل لغو سفر آقای روحانی را «جور دیگری جلوه دادند» وبه نقل از رئیس جمهوری اتریش اعلام کردند که «مشکل امنیتی» برای این سفر وجود نداشته انتقاد کرد.

آقای لاریجانی اضافه کرد: «البته شاید منظور رئیس جمهور اتریش فقدان ناامنی از ناحیه داعش در این کشور بوده باشد، ولی برخی در داخل مسئله را طور دیگری مطرح کردند و موجب تاثیر منفی بر افکار عمومی داخلی شدند.»

روز جمعه نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، در صفحه تلگرامی خود از این که صداوسیما در برنامه‌هایش ضمن انعکاس سخنان رئیس جمهوری اتریش رویکرد مقامات آن کشور را بر موضع ریاست جمهوری ایران «ترجیح داده» انتقاد کرد.

رئیس جمهوری ایران زمستان امسال سفری به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه داشت. در حالی که سفر آقای روحانی به ایتالیا بدون تحرک خاصی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور انجام شد، پاریس، پایتخت فرانسه، شاهد برگزاری تجمع و تظاهراتی با حضور صدها مخالف جمهوری اسلامی همزمان با سفر وی بود.

XS
SM
MD
LG