لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

ایران خواستار توقف درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان شد


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران

ایران درگیری‌ها میان نظامیان آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ را نگران‌کننده توصیف کرد و خواستار توقف آن شد.

منطقه ناگورنو-قره‌باغ روز شنبه، ۱۴ فروردین صحنه نبرد سنگین میان سربازان آذربایجان و ارمنستان بود که دست‌کم ۳۰ کشته بر جای گذاشته است. باکو و ایروان، هر کدام یکدیگر را متهم به شروع این درگیری کرده‌اند که به‌طور ناگهانی شدت گرفته است.

در این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که «تشدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان موجب نگرانی شدید جمهوری اسلامی ایران است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین جابری انصاری گفته است در این شرایط که «گروه‌های افراطی دست به اقدامات ویرانگر می‌زنند» منطقه نیازمند آرامش است.

وی در ادامه عنوان کرده است: «ما هر دو همسایه شمالی خود را به خویشتنداری و پرهیز از هرگونه اقدامی که شرایط را سخت‌تر می‌کند دعوت کرده و به آنان توصیه می‌کنیم با توقف فوری درگیری‌ها، همه تلاش خود را برای بازگشت آرامش و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات در چارچوب گروه‌های صلح و سازمان ملل بکار گیرند.»

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده که در درگیری میان نظامیان این کشور با ارمنستان ۱۲ سرباز آذربایجانی کشته شده‌اند. بیانیه این وزارتخانه همچنین می‌گوید که ارمنستان تلفات بیشتری در این درگیری‌ها داده به‌طوری که تعداد کشته‌ها و زخمی‌های آنها بالغ بر ۱۰۰ نفر می‌شود.

اما گزارش خبرگزاری بلومبرگ عنوان می‌کند که رئیس جمهور ارمنستان در نشستی با اعضای شورای امنیت ملی این کشور شمار تلفات ارمنستان را ۱۸ نفر اعلام کرده و گفته که ۳۵ نفر نیز زخمی شده‌اند.

در عین حال دیگر مقامات دولت ارمنستان گفته‌اند که یکی از کشته‌شدگان یک کودک بوده است.

روز شنبه کرملین نیز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواستار آتش‌بس فوری در منطقه شده و طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

درگیری‌های جدید در منطقه ناگورنو-قره‌باغ سنگین‌ترین درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان از زمان پایان جنگ میان این دو کشور در سال ۱۹۹۴ توصیف شده است.

XS
SM
MD
LG