لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

پوتین خواستار «توقف فوری» درگیری نظامی در قره‌باغ شد


در پی انتشار گزارش‌هایی از درگیری «شدید» میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه روز شنبه از قول ولادیمیر پوتین خواست که این درگیری‌ها بلافاصله متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو، روز شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، «آتش‌بس فوری» در ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ و «خویشتن‌داری طرفین» را خواستار شده است.

در حالی که گزارش‌ها از تشدید درگیری نظامی در مرز آذربایجان و ارمنستان در شب گذشته و شلیک توپخانه و خمپاره در این نقطه حکایت دارد، طرف آذری روز شنبه از مرگ «عده زیادی» از نظامی‌های ارمنستان خبر داد.

در همین حال وزارت دفاع دو کشور آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌هایی هر یک طرف مقابل را به برانگیختن تنش در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ متهم کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از سخنگوی ارتش ارمنستان منطقه درگیری بین دو کشور را در طول خط مرزی توصیف کرد که منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ را از آذربایجان جدا می‌کند.

منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ از سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنی و ارتش ارمنستان بوده است.

بیانیه وزارت دفاع آذربایجان که روز شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، منتشر شد می‌گوید که ارتش ارمنستان با استفاده از خمپاره و سلاح‌های سنگین در طول ۲۴ ساعت گذشته «۱۲۷ بار» در طول مرز آتش گشوده است.

از سوی دیگر، به گفته خبرنگار رادیوفردا در ارمنستان، این کشور مدعی است که ارتش آذربایجان با استفاده از تانک و خودروهای زرهی به خاک این کشور تجاوز کرده است.

ساعتی پیش از اظهار نظر سخنگوی کرملین، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که در حال بررسی گزارش‌ها از درگیری‌های مرزی میان دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری «آرمن پرس»، وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه «تصمیم غیرمسئولانه و متجاوزانه آذربایجان را شدیدا محکوم و اعلام کرده است که ادامه عملیات نظامی می‌تواند عواقب غیرمنتظره‌ای برای آذربایجان داشته باشد».

ساعتی پیش رسانه‌های ارمنی گزارش دادند که یک هلی‌کوپتر نظامی آذربایجان نیز در جریان این درگیری‌ها ساقط شده است.

با این حال وزارت دفاع آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گزارش‌ها از سقوط هلی‌کوپتر آذربایجانی در مرز دو کشور را رد کرد.

همین خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان ارتش ارمنستان را متهم می‌کند که «تسهیلات غیرنظامی» آذربایجان را «بمباران» کرده است.

طبق گزارش وزارت دفاع آذربایجان، یک شهروند این کشور در اثر حملات نیروهای نظامی ارمنستان کشته شده و یک نفر دیگر زخمی شده است.

XS
SM
MD
LG