لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

عراقچی: تحریم آمریکا درباره استفاده از دلار با برجام رفع نخواهد شد


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، شنبه در واکنش به اظهارات منتقدان توافق هسته ای در داخل ایران که از رفع نشدن تحریم دلار انتقاد می کنند، گفته است،تحریم‌های استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی مربوط به اوایل انقلاب است و با برجام رفع نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی در گفت وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به این که طرف های مقابل در توافق هسته‌ای با ایران «تعهدات» خود در خصوص لغو تحریم‌ها را انجام داده اند، گفته است:«آنها به تعهداتی که طبق برجام روی کاغذ داشتند در خصوص لغو تحریم‌ها عمل کرده‌اند و زیرساخت تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کاملا برچیده شده است.»

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این که «برخی از تحریم‌ها هنوز باقی مانده که ربطی به برجام و هسته‌ای ندارد»، اظهار داشت: ما از روز اول گفتیم که تحریم‌های اولیه آمریکا و تحریم‌های غیر مرتبط با هسته‌ای سر جای خود می‌ماند.

عباس عراقچی اضافه کرده است: من نمی‌دانم چرا برخی اینقدر به دلار علاقه مند شده اند و مدام می‌گویند چرا تحریم‌ها‌ی دلار برداشته نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است: «استفاده از دلار یا بهره مندی از سیستم‌های مالی آمریکا مشمول تحریم‌های اولیه مربوط به اوایل انقلاب است که با برجام رفع نخواهد شد.»

وی اضافه کرده است :« این موضوع باید در روابط دو‌جانبه با آمریکا مذاکره شود تا تحریم‌های مرتبط با دلار برداشته شود که خواست ما نیست.»

عباس عراقچی همچنین گفته است:«ما برای استفاده نکردن از دلار آمریکا ، هیچگاه معطل توصیه آقای اوباما نبوده ایم و خودمان زودتر به سراغ ارزهای دیگر رفته ایم .»

اشاره معاون وزیر امور خارجه ایران به بحث‌ها در آمریکا در خصوص اقدام دولت باراک اوباما برای تسهیل تحریم ارزی ایران است. مقام‌های دولت آمریکا گفته اند: دولت اوباما درحال بررسی تسهیل برخی از تحریم‌ها برای شرکت‌های غیر آمریکایی است تا آنها بتوانند برای تامین دلار مورد نیاز تراکنش‌های خود با ایران، از سیستم مالی آمریکایی استفاده کنند.

این اقدام دولت اوباما نگرانی شماری از جمهوریخواهان در کنگره را در پی داشته است.

با این حال، جیکوب لو، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است، هدف از این اقدامات تسهیل برخی از تحریم‌های ایران است و قرار نیست به تهران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا داده شود.

غربی ها در مورد مشتری نفت «تعهد نداده اند»

عباس عراقچی در ادامه این مصاحبه به مشکلات پیش روی ایران برای دستیابی به سهم خود در بازار جهانی نفت اشاره کرده و گفته است: بازگشت به شرایط قبلی خود زمان‌بر است.

وی اضافه کرده است:« فروش نفت قبل از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه بود که پس از توافق ژنو به یک میلیون بشکه رسید. خریداران نفت ما در این مدت رفته‌اند و با کشورهای دیگر قرارداد بسته‌اند و ما باید دوباره مشتری‌های خود را پیدا کنیم و کسی نمی‌تواند انتظار داشته باشد که از فردای توافق ما به همان میزان صادرات نفت که در گذشته داشتیم بازگردیم.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است:« غربی‌ها باید تعهد می‌کردند که تحریم‌های نفتی را بردارند، اما تعهد نداده‌اند که برای ما مشتری خرید نفت پیدا کنند. الان حدود ۱.۷ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، اما بازگشت به میزان قبلی قدری زمان بر است.»

تلاش ایران برای پس گرفتن سهم خود از بازار، تولید و فروش نفت با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی همزمان شده که یکی از بیشترین افت‌ها در بازارهای بین‌المللی طی دهه گذشته به شمار می‌آید.

کمتر از سه هفته دیگر قرار است کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت دنیا در دوحه قطر تشکیل جلسه دهند تا درباره ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت توافق کنند. عربستان سعودی و روسیه ریاست این نشست را بر عهده دارند

XS
SM
MD
LG