لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

ابراز بی‌اطلاعی رئیس ستاد انتخابات از علت «ابطال» آرای مینو خالقی


رئیس ستاد انتخابات کشور از علت «ابطال» آرای مینو خالقی، منتخب اصفهان در انتخابات مجلس دهم، ابراز بی‌اطلاعی کرد و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز گفت که این اقدام شورای نگهبان «قانونی نبوده‌است» و وزارت کشور «می‌تواند» اعتبارنامه او را به مجلس ارسال کند.

محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور، روز یکشنبه، ۱۵ فروردین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که «علت ابطال» آرای خانم خالقی به وزات کشور «اعلام نشده‌است».

به گفته آقای مقیمی، شورای نگهبان در نامه خود به وزارت کشور تنها اعلام کرده که براساس مصوبه ۲۶ اسفند ۹۴ این شورا آرای نفرات اول، دوم، چهارم و پنجم در حوزه انتخابیه اصفهان تأیید و آرای نفر سوم «باطل» شده‌است.

پیش از این حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از علت «ابطال» آرای خانم خالقی اعلام کرده بود که این وزارتخانه دربارهٔ ابطال رأی او از نظر حقوقی برداشت متفاوتی نسبت به شورای نگهبان دارد.

مینو خالقی یکی از نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در شهر اصفهان بود که بنا به اعلام وزارت کشور، با حدود ۱۹۳ هزار رأی، به عنوان نفر سوم از این حوزه انتخابیه برگزیده شد.

پیش از این نیز تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب اعلام کرده بودند که شورای نگهبان طبق قانون حق باطل کردن آرای کامل یک نماینده را «ندارد» و تنها می‌تواند صندوق‌های رأی یا کل انتخابات در یک حوزه انتخابیه را «ابطال» کند.

به گفته این چهره‌های اصلاح‌طلب، شورای نگهبان همچنین «طبق قانون فقط» تا قبل از برگزاری انتخابات حق رسیدگی به صلاحیت نامزدها را دارد و پس از آن حق رد صلاحیت منتخبان مجلس را ندارد.

با این حال سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، روز سه‌شنبه سوم فروردین، اعلام کرد که آرای خانم خالقی «باطل» شده و نفر جایگزین وی در انتخابات «میان‌دوره‌ای» انتخاب خواهد شد.

تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به این اقدام شورای نگهبان اعتراض کرده‌اند.

در همین حال کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل در مجلس، در نطق میان‌دستور خود گفت: «با بی‌توجهی و بی مهری به حق انتخاب شهروندان اصفهانی با روش غیرقانونی حق نمایندگی خانم مینو خالقی را از وی سلب نکنید».

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر اسبق کشور، نیز در مصاحبه با شماره روز شنبه ۱۴ فروردینِ روزنامه شرق از دولت حسن روحانی خواسته بود که «زیر بار» ابطال آرای مینو خالقی نرود و گفته بود که وزارت کشور «باید طبق وظایف قانونی خود» اعتبارنامه او را به مجلس بفرستد.

در همین حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز یک‌شنبه گفت که ابطال آرای این منتخب اصفهان در مجلس «قانونی نبوده‌است» و وزارت کشور «می‌تواند» اعتبارنامه او را به مجلس ارسال کند.

وی در عین حال اضافه کرد: «ضمن اینکه ما باید توضیحات شورای نگهبان را بیشتر بشنویم و ببینیم در چه ضوابطی این اتفاق افتاده‌است».

آقای مطهری تأکید کرد که اتهامات مطرح‌شده علیه خانم خالقی مانند اینکه او «در خارج از کشور با مردی» دست داده‌است «قابل اثبات نیست» و دست دادن زن با مرد نیز «در صورتی که با دستکش باشد بلااشکال است».

مقامات رسمی یا مینو خالقی تاکنون اشاره‌ای به اصل اتهامات مطرح شده دربارهٔ او نکرده‌اند، اما برخی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که احمد سالک، منتخب پنجم اصفهان در مجلس، اطلاعاتی را علیه خانم خالقی مانند «عکس او در سفرهای خارجی» و عکس «دست دادن او با مردان» را در اختیار شورای نگهبان قرار داده‌است.

در همین حال علی نکویی، رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اصفهان، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین، از ارسال دو نامه به رئیس جمهوری در این باره خبر داده و بدون ذکر نام یکی از نامزدهای اصولگرا را متهم کرده بود که «اسناد و مدارکی علیه خانم خالقی» به شورای نگهبان ارائه کرده و همین اسناد منجر به رد صلاحیت او شده‌است.

خانم خالقی بدون اشاره به اصل اتهامات مطرح شده، این اتهام‌ها را رد و اعلام کرده‌است که «از طرق قانونی و حقوقی» به دنبال «استیقای حقوق» خود و رأی‌دهندگان به خود خواهد بود.

XS
SM
MD
LG