لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

بی‌اطلاعی وزارت کشور از علت ابطال آرای منتخب اصفهان


حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران
حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران

قائم‌مقام وزارت کشور با اشاره به اینکه در مورد باطل شدن آرای منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس، چیزی به این وزارتخانه اعلام نشده است، گفت که علت ابطال را از شورای نگهبان بپرسید.

به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران روز دوشنبه ۹ فروردین درباره ابطال آرای یکی از منتخبان اصفهان در مجلس دهم گفت: «این موضوع در دست پیگیری است. »

او در ادامه در خصوص علت باطل شدن آرای منتخب سوم این شهر اعلام کرد: «این را از شورای نگهبان بپرسید.»

آقای امیری در ادامه تاکید که شورای نگهبان دلایل این ابطال را نیز به وزارت کشور اعلام نکرده است.

به گفته قائم‌مقام وزیر کشور، شورای نگهبان تاکنون صحت انتخابات را در تمام حوزه‌ها به جز چهار حوزه از جمله ماکو، بویراحمد و دهلران تایید کرده است.

آقای امیری در گفت‌وگو با ایرنا همچنین درباره حوزه اصفهان اعلام کرد: «در این مورد اختلاف نظر حقوقی وجود دارد؛ نظر شورای نگهبان ابطال آراست که اعلام شده است.»

او درباره نظر وزارت کشور تاکید کرده است که «باید صبر کنیم.»

قائم مقام وزیر کشور اواخر اسفندماه اعلام کرده بود که ممکن است نتیجه انتخابات مجلس در اصفهان «درباره یکی از منتخبان» تغییر کند اما «صحت» انتخابات در این حوزه انتخابیه «محل بحث نیست».

پیشتر رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، خبر داده بود که شورای نگهبان، آرای مینو خالقی، منتخب سوم این شهر در دوره دهم مجلس شورای اسلامی را باطل کرده است.

آقای زرگرپور روز چهارشنبه چهارم فروردین در جریان یک نشست خبری گفته بود از وزیر کشور ایران درخواست کرده تا علت این مسئله را از شورای نگهبان جویا شود.

استاندار اصفهان خبر داده که فرد انتخاب شده نیز به این مسئله اعتراض کرده است.

مینو خالقی، یکی از کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در شهر اصفهان بود که به اعلام وزارت کشور، با حدود ۱۹۳ هزار رأی، به عنوان نفر سوم از این شهر وارد مجلس شورای اسلامی شد.

خانم خالقی همچنین در بیانیه‌ای گفته بود که «تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی پیرامون رد صلاحیت دریافت نکرده» و «پس از شروع تبلیغات انتخاباتی تاکنون هیچ جلسه‌ای با اعضای شورای نگهبان و هیئت نظارت» نداشته است.

شهر اصفهان دارای پنج نماینده در مجلس است که آرای چهار نفر دیگر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

براساس نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور، حمیدرضا فولادگر با ۲۰۰ هزار و ۶۹۰ رأی، ناهید تاج‌الدین با ۱۹۵ هزار و ۶۶ رأی، مینو خالقی با ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رأی، حیدرعلی عابدی با ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ رای و احمد سالک با ۱۷۶هزار و ۸۰۷ رأی در حوزه انتخابیه اصفهان انتخاب شده‌اند.

ناهید تاج‌الدین، مینو خالقی و حیدرعلی عابدی نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان، و حمیدرضا فولادگر و احمد سالک، نامزدهای مورد حمایت اصولگرایان در اصفهان بودند.

XS
SM
MD
LG