لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

ژنرال رودریگوئز: شمار افراد داعش در لیبی طی یک سال دو برابر شده‌است


ژنرال رودریگوئز
ژنرال رودریگوئز

فرمانده ستاد آفریقایی ارتش آمریکا می‌گوید شمار افراد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در لیبی، طی یک سال گذشته، دو برابر شده و اکنون رقمی تا ۶ هزار نفر را در بر می‌گیرد.

این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که طی ماه‌های گذشته، و با انتشار گزارش‌ها از تضعیف گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، نگرانی‌هایی در مورد افزایش قدرت این گروه در کشور بحران‌زده لیبی مطرح شده است.

به گزارش ۱۹ فروردین ماه وب‌سایت «هیل»، ژنرال دیوید رودریگوئز طی توضیحاتی برای وزارت دفاع آن کشور، گفته رقم افراد داعش در لیبی در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته، به ۴ تا ۶ هزار نفر رسیده است.

وب‌سایت هیل که بر اخبار مربوط به کنگره و دولت آمریکا متمرکز است از قول این فرمانده ارشد ایالات متحده نقل کرده است که این افراد از شمال آفریقا و نیز عراق و سوریه راهی لیبی شده‌اند.

دیوید رودریگوئز گفته است آنها قصد دارند حملاتی را علیه اهدافی در غرب انجام دهند و ادامه «همان تهدیدی هستند که داعش اصلی به وجود آورده است».

در پایان سال گذشته خورشیدی، گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد، گفته بودند نفوذ و قدرت گروه موسوم به حکومت اسلامی در لیبی به طور چشم‌گیری رو به افزایش است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که این گروه اسلام‌گرا در حال سرباز‌گیری از عشیره‌ها، و یا افسران ارتش در دوره معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، نیز هست.

تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد ثبات در این کشور بحران‌زده شمال آفریقا، به تازگی روند تازه‌ای گرفته است. لیبی از سال ۲۰۱۱، پایان حکومت قذافی، در آشوب و هرج‌ومرج به سر می‌برد.

در دسامبر گذشته، با حمایت سازمان ملل متحد، یک دولت «وحدت ملی» شکل گرفت. رئیس این دولت در ۱۱ فروردین ماه موفق شد وارد طرابلس، پایتخت لیبی، شود. گروه اسلام‌گرایی که کنترل پایتخت را در دست داشت، روز سه‌شنبه اعلام کرد قدرت را واگذار می‌کند.

خبرگزاری آلمان می‌گوید احتمالاتی در مورد انجام یک عملیات نظامی بین‌المللی در این کشور، علیه گروه حکومت اسلامی مطرح شده است.

ایالات متحده در فوریه گذشته یک اردوگاه شبه‌نظامیان را بمباران کرد و ژنرال رودریگوئز نیز انجام حملاتی در آینده را رد نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG