لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۰

وزارت کشور از «ابطال» آرای مینو خالقی در صورت «اصرار» شورای نگهبان خبر داد


مینو خالقی
مینو خالقی

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزارت کشور ایران، گفته که «با فرض اصرار» شورای نگهبان برای ابطال آرای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، او دیگر نمی‌تواند وارد مجلس شود.

آقای امیری، شنبه ۲۱ اسفند، به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته که «با فرض مذكور، منتخب بعدی در حوزه انتخابیه اصفهان با توجه به این كه ۲۵ درصد‌ آرای ماخوذه صحیح را كسب كرده است از نظر وزارت كشور منتخب محسوب می‌شود».

این در حالی است که پیش از این تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که شورای نگهبان «طبق قانون فقط» تا قبل از برگزاری انتخابات حق رسیدگی به صلاحیت نامزدها را دارد و پس از آن حق رد صلاحیت منتخبان مجلس را ندارد.

علیرضا آجودانی، نفر ششم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اصفهان بود که در صورت قطعی شدن ابطال آرای خانم خالقی، به جای او وارد مجلس خواهد شد.

شهر اصفهان، پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

مینو خالقی، از کاندیداهای جناح موسوم به اصلاح‌طلب در انتخابات اخیر، موفق شد به عنوان نفر سوم انتخاب شود.

اما در حالیکه وزارت کشور و ستاد انتخابات ایران، نتیجه انتخابات اصفهان را تایید کرده بودند، شورای نگهبان به دلایلی که هنوز رسماً اعلام نشده، آرای خانم خالقی را باطل کرد.

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور گفته که «استنباط حقوقی» این وزارتخانه درباره مینو خالقی با استنباط شورای نگهبان متفاوت است و «در این‌باره اختلاف‌نظر حقوقی وجود دارد».

پیش از این، رئیس ستاد انتخابات کشور نیز از «علت ابطال» آرای خانم خالقی، ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور در دولت محمد خاتمی و علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز از وزارت کشور خواسته بودند تا در برابر خواسته شورای نگهبان برای ابطال آرای مینو خالقی مقاومت کند.

اما حسینعلی امیری روز شنبه در ادامه سخنانش گفته که «پیگیری‌های لازم» در جلسه‌ای با حضور او، وزیر كشور و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان انجام شده ولی این شورا «كماكان» بر نظر قبلی خود اصرار دارد.

XS
SM
MD
LG