لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

بررسی لایحه بودجه ۹۵ آغاز شد


مجلس شورای اسلامی ایران، صبح ۲۲ فروردین، برای آغاز بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ تشکیل جلسه داد.

کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرده‌است علاوه بر رقم‌های مصوب قبلی، پنج‌هزار میلیارد تومان به «تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور» اختصاص یافته است.

پیش از این در سال گذشته خورشیدی، کلیات دو دوازدهم این بودجه، برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت، تصویب شده بود.

دولت ایران گفته بود، بودجه سال ۱۳۹۵ را پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه توافق هسته‌ای، به مجلس ارائه می‌کند. همین‌طور هم شد و لایحه، ۲۷ دی ماه، یک ماه پس از آخرین مهلت به مجلس رفت. به همین دلیل نیز دو ماهه اول سال، پیش از تعطیلات نوروزی به تصویب رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم نشست علنی صبح ۲۲ فروردین با غیبت ۹۱ نماینده آغاز شده‌است.

خبرگزاری ایسنا نیز از محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق نقل کرده است که «یکی از مهم‌ترین موضوعات، تقویت بنیه دفاعی کشور بود».

کار کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های مربوط به توسعه و لایحه‌های بودجه است.

اشاره آقای پورابراهیمی به «تقویت بنیه دفاعی» ایران در حالی‌ست که کشورهای غربی در پی آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران، انتقادهایی از تهران کرده و احتمال تصویب تحریم‌های تازه‌ای را نیز مطرح کرده‌اند.

موضوع آزمایش‌ها در خود ایران نیز واکنش‌هایی شدید را در سطح آیت‌الله علی خامنه‌ای، و در واکنش تلویحی به نظرهای منتقدانه در پی داشته‌است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفته است «(برای تقویت) بنیه‌ دفاعی کشور لازم بود تا بتوانیم به جز ارقامی که در سایر بخش‌ها برای آن اختصاص داده شده است، منابعی در نظر گرفته شود، که مبنای تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران برای سال ۹۵ باشد.»

او می‌گوید سقف منابع درآمدی بودجه افزایش یافته و «علاوه بر رقم‌های مصوب قبلی ۵ هزار میلیارد تومان نیز به منظور تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور اختصاص یافته و در این کمیسیون مصوب شد.»

به گفته او مسائلی مانند نیروی قدس سپاه پاسداران یا «حوزه موشکی کشور» در بودجه دفاعی، مورد بررسی قرار گرفته‌است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این سقف کل بودجه سال آینده را ۹۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود، برای سال ۱۳۹۵، رشد اقتصادی «پنج درصدی» در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود درآمد‌ها از رشد ۱۶درصدی نسبت به ۹۴ برخوردار باشد.

ایران و شش قدرت جهانی در سال گذشته به توافقی رسیدند که در کنار محدود کردن برنامه‌های اتمی ایران، تحریم‌های هسته‌ای را برچیده است. با این همه تحریم‌های جداگانه کشورهایی مانند آمریکا در ارتباط با اتهام «حمایت از تروریسم» توسعه موشک‌های بالستیک یا نقض حقوق بشر، همچنان جاری‌ست. ایران، اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده و در مورد برنامه موشکی خود می‌گوید هدف از آن «دفاعی» است و ادامه پیدا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG