لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

کاخ سفید: تعهد نداده‌ایم ایران در چارچوب برجام به نظام مالی آمریکا دسترسی پیدا کند


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، جمعه ۲۷ فروردین در واکنش به اظهارات انتقادی رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفته است، توافق هسته‌ای یا برجام شامل دسترسی تهران به سیستم مالی آمریکا نبوده و واشینگتن چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌داند.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه گفته بود که قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در توافق هسته‌ای، «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، عمل نکرده‌اند.

آقای سیف در جریان سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا، گفته که ایران «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و تاکید کرده است که «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود».

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی کاخ سفید گفته است، ایران در خصوص برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای و تاثیر آنها بر دسترسی به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار مبادلات خارجی، اشتباه می‌کند.

جاش ارنست تصریح کرده است که دولت اوباما نه این مساله را در نظر داشته و نه دراین خصوص تعهده و قولی داده که براساس توافق هسته‌ای ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی پیدا کند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است: «دسترسی به سیستم مالی آمریکا جزو توافق نبوده و چنین اقدامی نیز قابل بررسی نیست.»

جاش ارنست در ادامه اضافه کرده است: توافق هسته‌ای «نه تنها شامل دسترسی به نظام آمریکا نیست که به (ایران) نیز اجازه تراکنش‌های دوربرگردان (U-Turn transactions) را نمی دهد. ما به ایران اجازه دسترسی به این دو گزینه را نمی‌دهیم.»

رییس کل بانک مرکزی ایران هم در سخنرانی روز جمعه خود گفته که تهران برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده‌اش همچنان با مشکلاتی روبرو است.

ولی‌الله سیف تاکید کرده که «ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است اما آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است».
رییس بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول به آمریکا رفت و با وزیر خزانه‌داری آمریکا هم دیدار کرد.

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، پیشتر در واکنش به اظهارات منتقدان توافق هسته‌ای در داخل ایران که از رفع نشدن تحریم دلار انتقاد می‌کنند، گفته بود: «استفاده از دلار یا بهره‌مندی از سیستم‌های مالی آمریکا مشمول تحریم‌های اولیه مربوط به اوایل انقلاب است که با برجام رفع نخواهد شد.»

XS
SM
MD
LG