لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

اجلاس «فریز نفتی» دوحه بی‌نتیجه ماند


اجلاس تثبیت یا فریز تولید نفت که با حضور بسیاری از کشورهای عمده تولید‌کننده نفت خام و بدون حضور ایران در دوحه برگزار شده بود، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس حدود ۴۵ درصد از تولید نفت جهان را انجام می‌دهند. این اجلاس در جهت رسیدن به توافقی برای تثبیت تولید نفت در راستای بالا بردن قیمت‌های جهانی نفت خام بود.

در میان کشورهای حاضر، عربستان و روسیه در مجموع بیش از یک‌پنجم کل تولید نفت دنیا را انجام می‌دهند.

سه منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که توافقی در این اجلاس حاصل نشد. به‌گفته آنها، مقرر شد که کشورهای عضو اوپک ابتدا در میان همدیگر به توافقی برسند و بعد موضوع تثبیت تولید در میان اعضا و کشورهای غیرعضو اوپک دوباره مطرح شود.

امید به توافق دوحه باعث شده بود که طی روزهای اخیر قیمت‌های نفت به حدود ۴۵ دلار صعود کند، اما آخرین گزارش خبرگزاری بلومبرگ از وضعیت حاضر قیمت‌های نفت حاکی است که روز یکشنبه قیمت نفت برنت دریای شمال با ۱.۷درصد کاهش به ۴۳ دلار و قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۷۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به حدود ۴۰ دلار سقوط کند.

در ابتدای اجلاس دوحه در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه نیز گزارش‌ها حاکی از اعتراض عربستان به عدم حضور ایران برای تعهد به تثبیت تولید نفت بود. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که از اجلاس دوحه حمایت می‌کند، اما ایران در دوران تحریم‌ها تولید روزانه نفت خود را تا یک میلیون بشکه کاهش داده و هم‌اکنون حق دارد که تولید خود را افزایش دهد.

رویترز می‌نویسد که کشورهای عضو اوپک احتمالا در ماه ژوئن دوباره موضوع تثبیت تولید نفت را در میان خود مطرح کنند و بعد از رسیدن به توافق می‌توانند دیگر تولید‌کننده‌ها را برای یک اجلاس درباره تثبیت تولید نفت دعوت کنند.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ نیز از قول وزیر نفت نیجریه گزارش داده است که بعد از ۱۰ ساعت مذاکره، ۱۶ کشور حاضر در اجلاس دوحه بدون هیچ نتیجه‌ای اجلاس را ترک کردند.

بلومبرگ نیز عدم حضور دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند ایران در این اجلاس و نامشخص بودن تعهد دیگران به تثبیت تولید را علت ناکام ماندن اجلاس دوحه عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG