لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

دعوت از ایران برای شرکت در نشست اوپک در دوحه


وزیر نفت ایران با اشاره به مشخص نبودن تصمیم جمهوری اسلامی برای شركت در نشست اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت، اوپک، در دوحه، پایتخت قطر، ابراز امیدواری کرد که «طرح فریز نفتی» به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز شنبه، ۲۱ فروردین، از دعوت ایران برای شركت در نشست اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت، اوپک، در دوحه خبر داد.

وی در عین حال در پاسخ به سوالی درباره شرکت ایران در این نشست گفت که «بگذارید ببینم چه می‌شود».

وزیر نفت ایران همچنین ضمن ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن «طرح فریز [توقف تولید] نفتی» افزود: «مواضع ما درباره طرح فریز نفتی روشن است و پیش از این اعلام كرده‌ایم.»

آقای زنگنه روز شنبه، ۱۴ فروردین، گفته بود که «فریز نفتی برای تثبیت تولید نفت می‌تواند مثبت باشد، اما قطعا کافی نیست».

یک روز پیش از این سخنان، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، گفته بود که کشورش تنها زمانی تولید نفت خود را ثابت نگه می‌دارد که دیگر تولیدکنندگان عمده جهان مانند ایران، روسیه و ونزوئلا نیز اقدام مشابهی انجام دهند.

پس از این سخنان، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

ایران پیش از این اگرچه از ثابت نگه داشتن سقف تولید استقبال کرده، اما اعلام کرده است که تولید و صادرات نفتش را که به دلیل تحریم‌های غرب کاهش یافته بود افزایش می‌دهد.

روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان سعودی که چهار تولیدکننده بزرگ نفت دنیا هستند، در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ به توافقی اولیه برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت (طرح فریز نفتی) با هدف مقابله با کاهش قیمت دست یافتند.

این تصمیم با حمایت اکثر کشورهای صادرکننده نفت مواجه شد و قرار است روز ۲۹ فروردین، در نشستی در دوحه، پایتخت قطر، درباره اجرایی کردن آن تصمیم‌گیری شود.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، خبرگزاری رویترز، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست دوحه، روسیه اعلام کرده که قیمت ۴۵ تا ۵۰ دلاری هر بشکه نفت برای ثبات بازار قابل قبول است.

XS
SM
MD
LG