لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

جلوگیری از تایید گزینه پیشنهادی دولت اوباما در سنا‎


آدام زوبین
آدام زوبین

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، روز چهارشنبه به دلیل آنچه که نگرانی از تسهیل احتمالی معاملات دلاری با ایران خوانده از رأی‌گیری برای تایید گزینه پیشنهادی دولت باراک اوباما برای تصدی معاونت وزارت خزانه‌داری این کشور جلوگیری کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی «هیل»، شرود بران، سناتور دمکرات خواستار رای اعتماد به آدام زوبین، برای سمت معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و جرائم مالی شد.

این روزنامه از سمت معاونت وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و جرائم مالی که بر تحریم‌های آمریکا نظارت دارد به عنوان «سزار تحریم‌ها» یاد کرده است.

این در حالی بود که سناتور تام کاتن، با این اقدام مخالفت کرده و گفته است به دلیل نگرانی از تصمیم احتمالی دولت باراک اوباما برای تسهیل مبادلات دلاری با ایران با تایید آدام زوبین مخالفت کرده است.

تام کاتن گفته است: «جیکوب لو، وزیر خزانه داری پیش‌تر اعلام کرد که دولت ایالات متحده به ایران اجازه می‌دهد در مبادلات خود از دلار استفاده کند.»

این سناتور جمهوریخواه اضافه کرده است: تا زمانی که باراک اوباما، رییس جمهوری، جان کری، وزیر امور خارجه و جیکوب لو، وزیر خزانه داری به طور علنی و قطعی مساله دسترسی ایران به دلار را نفی نکنند، من با این گزینه پیشنهادی (برای معاونت خزانه داری) مخالفت خواهم کرد.

ماه گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرد بحث‌هایی در خصوص تسهیل دسترسی ایران به دلار در وزارت خزانه داری آمریکا مطرح شده است، ولی هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

به دنبال این گزارش، شماری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا از این اقدام انتقاد کردند.
پیشتر خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشته بود، تا زمانی که دولت آمریکا معاملات بانکی با ایران در شکل دلار و با منشا استقراض از سیستم مالی آمریکا را ممنوع بداند، مشکل نقل و انتقال ارز در معاملات مربوط به ایران ادامه خواهد یافت.

طی هفته های اخیر رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه ایران از آمریکا خواسته بودند تا موانع بر سر راه معاملات دلاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران را رفع کند.

محمد جواد ظریف در این خصوص ۲۸ فروردین گفته بود: «همان‌طور که همه از ابتدا می‌دانستند برجام، بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است».

یک روز پیشتر، ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران، نیز گفته بود که قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG