لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

مطهری: رئیس‌جمهور دستور دهد که اعتبارنامه خالقی صادر شود


وزارت کشور ایران روز جمعه بار دیگر از زبان دو مقام ارشد خود، بر وجود اختلاف با شورای نگهبان در مورد صدور اعتبارنامه مینو خالقی تأکید کرد و همزمان علی مطهری از رئیس‌جمهور خواست در مورد صدور اعتبارنامه به وزارت کشور دستور دهد.

روز جمعه دهم اردیبهشت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور به خبرنگاران گفت که در مورد صدور اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان، مینو خالقی، با شورای نگهبان اختلاف نظر داریم و معتقدیم نمی‌شود آرای یک حوزه تأیید شود ولی در همان حوزه رأی یک نفر تأیید نشود.

آقای رحمانی فضلی گفت که شورای نگهبان ابطال آرای مینو خالقی را «بر اساس نظارت استصوابی» انجام داده و وزارت کشور هم استدلال خود به شورای نگهبان فرستاده است.

او با ابراز امیدواری در این مورد که شورای نگهبان در این زمینه بازنگری کند، بر نگرانی‌هایی تأکید کرد که «امکان تسری دادن این نگاه جدید به انتخابات بعدی» وجود دارد.

شورای نگهبان به رغم آنکه مینو خالقی، به عنوان منتخب سوم اصفهان، رأی لازم در انتخابات هفتم اسفند کسب کرد، اعلام کرده که آرای او را باطل می‌کند و از نظر این شورا تکلیف کرسی باقیمانده اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای روشن خواهد شد.

وزارت کشور اما می‌گوید حتی اگر اصرار شورای نگهبان به ابطال آرای خانم خالقی قابل قبول باشد، نفر ششم که او هم بیش از یک چهارم آرا را در حوزه انتخابیه اصفهان کسب کرده، باید به مجلس برود، نه اینکه انتخابات جدیدی برگزار شود.

این موضوع روز جمعه هم مورد تأکید حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور قرار گرفت و او در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تکرار حرف‌های وزیر کشور در مورد اختلاف حقوقی با شورای نگهبان، گفته است که «این اختلافات در حال بررسی است، و ما باید راهکار قانونی را در این زمینه پیدا کنیم».

آقای امیری گفته است که وزارت کشور، استدلال‌های خود را در مورد انتخابات اصفهان به دبیر شورای نگهبان منتقل کرده و احمد جنتی گفته است که استدلال وزرات کشور را در جلسه شورای نگهبان طرح خواهد کرد.

قائم مقام وزیر کشور همچنین با اشاره به سخنان حسن روحانی در مورد اعتبارنامه مینو خالقی، گفته است که «رئیس‌جمهور هم در این زمینه دغدغه‌هایی دارند که برای ما قابل درک است و آن را پیگیری می‌کنیم».

آقای روحانی روز پنجشنبه با استناد به قانون اساسی اعلام کرده بود که وقتی فردی در انتخابات رأی می‌آورد، «اعتبارنامه آن باید در مجلس بررسی شود»، و در کار بررسی اعتبارنامه نمایندگان منتخب «هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مداخله کند».

«وزیر کشور کوتاه بیاید استیضاح می‌شود»

روز جمعه اما خبرگزاری‌ها نامه علی مطهری، نماینده تهران و منتخب دوم این شهر در انتخابات مجلس دهم، به حسن روحانی را منتشر کردند که در آن از رئیس‌جمهور خواسته شده به وزارت کشور برای صدور اعتبارنامه مینو خالقی دستور دهد.

آقای مطهری در این نامه با سپاس از اظهار نظر حسن روحانی در موضوع ابطال آرای خانم خالقی گفته است که گرچه این اظهار نظر «گام بلندی در دفاع از حقوق و آرای مردم» است اما برای به سرانجام رساندن تلاش‌ها برای «جلوگیری از یک بدعت و رویه غلط»، لازم است رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور دهد که اعتبارنامه خانم خالقی صادر و به مجلس ارسال شود.

نماینده تهران در مجلس نهم در این نامه به مواد ۵۲ و ۷۲ قانون انتخابات مجلس اشاره کرده و اقدام شورای نگهبان در مورد «حذف یک منتخب پس از انجام یک انتخابات سالم» را غیر قانونی خوانده است.

او همچنین یادآور شده که در گذشته نیز هیئت نظارت در انتخابات مجلس سوم، حاضر به امضای اعتبارنامه منتخب نیشابور در مجلس نشد اما «وزیر وقت کشور که این اقدام شورای نگهبان را خلاف بیّن و آشکار قانون می‌دانست، اعتبارنامه وی را صادر و به مجلس ارسال کرد».

آقای مطهری افزوده است که مجلس سوم اعتبارنامه این منتخب نیشابور را تصویب کرده و او چهار سال نماینده بوده است و رهبر وقت جمهوری اسلامی نیز «این اقدام را تلقی به قبول» کرده است.

نماینده منتخب تهران در مجلس دهم همچنین با یادآوری سخنان مسئولان وزارت کشور گفته است که «وزارت کشور دو بار در میدان دفاع از حقوق ملت عقب‌نشینی کرده» و اگرچه وزیر کشور تا کنون «تلاش خوبی برای قبولاندن نظریه درست به شورای نگهبان داشته» ولی «اگر در نهایت کوتاه بیاید، مجلس راهی جز استیضاح او ندارد».

XS
SM
MD
LG