لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

ابطال آرای مینو خالقی؛ وزارت کشور: همه مسائل را نباید سیاسی کرد


حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور ایران
حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور ایران

سخنگوی وزارت کشور ایران در ادامه مناقشه‌ها پیرامون ابطال آرای مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خواستار آرام شدن» فضا در این باره شد و گفت که نباید همه مسائل را سیاسی یا رسانه‌ای کرد.

حسینعلی امیری روز چهارشنبه، اول اردیبهشت، در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به اظهارات علی مطهری که ابطال آرای خانم خالقی را غیرقانونی خوانده است، عنوان کرد که وزارت کشور برای احقاق حقوق شهروندان از همه ظرفیت‌های حقوقی و قانونی خود استفاده می‌کند و در این باره استباط متفاوتی با شورای نگهبان دارد.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات که شورای نگهبان آن را تعیین می‌کند، آرای مینو خالقی، نفر سوم حوزه انتخابیه اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی را باطل اعلام کرده. این نهاد اگرچه دلیل چنین اقدامی را عنوان نکرده، اما در شبکه‌های اجتماعی موضوع به این شکل مطرح شده که گویا «دست دادن با مردان» دلیل آن بوده است.

در این حال علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اعتراض به این اقدام شورای نگهبان آن را «غیرقانونی» خوانده و عنوان کرده که اگر قرار بر حذف یک نماینده منتخب است، این کار را باید مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها انجام دهد و نه شورای نگهبان.

آقای مطهری همچنین به وزیر کشور هشدار داده که اگر در برابر این اقدام شورای نگهبان تسلیم شود و اعتبارنامه خانم خالقی را صادر نکند، باید استیضاح شود.

اما سخنگوی وزارت کشور می‌گوید که «بحث صدور اعتبارنامه در چنین شرایطی به توضیحات حقوقی نیاز دارد تا مشخص شود که از اختیارات وزارت کشور است یا نه.»

به گفته وی، علی مطهری در جریان جزییات پیگیری‌های وزارت کشور قرار دارد و به زودی هم توضیحات حقوقی این وزارتخانه درباره صدور اعتبارنامه ارائه می‌شود.

حسینعلی امیری در نهایت عنوان کرده است:«ما به فضای آرام و به همدلی نیاز داریم و انتخابات هم باید در یک فضای آرام برگزار شود. بنابراین ما لزومی نمی‌بینیم همه مسائل را سیاسی و یا رسانه‌ای کنیم.»

وزارت کشور ایران پیش از این اعلام کرده بود که با فرض اصرار شورای نگهبان برای ابطال آرای مینو خالقی او دیگر نمی‌تواند وارد مجلس شورای اسلامی شود.

XS
SM
MD
LG