لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۱

درخواست علی مطهری برای «احترام به رأی مردم» در مسئله مینو خالقی


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان ضمن اعتراض به محروم شدن مینو خالقی از راهیابی به مجلس گفت که «این مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری در نامه خود به احمد جنتی که روز جمعه ۲۷ فروردین، منتشر شده‌است، تأکید کرد که «​اگر باید منتخبی حذف شود، این کار باید با نظر مجلس که نماینده ملت است انجام شود تا احترام به رأی مردم محفوظ بماند.​»

مینو خالقی یکی از نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در شهر اصفهان بود که بنا به اعلام وزارت کشور، با حدود ۱۹۳ هزار رأی، به عنوان نفر سوم از این حوزه انتخابیه برگزیده شد.

با این حال سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، روز سه‌شنبه سوم فروردین، اعلام کرد که آرای خانم خالقی «باطل» شده و نفر بعدی در لیست جای او را خواهد گرفت.

علی مطهری در ادامه نامه خود احمد جنتی نوشت که اگر وزارت کشور اعتبارنامه این منتخب اصفهان در مجلس دهم را صادر نکند، مجلس باید وزیر کشور را به دلیل «تسلیم شدن در برابر یک رویه غیر قانونی» استیضاح کند.

او افزود که اگر «رویه» حذف یک کاندیدا پس از انتخاب او «باب شود»، شورای نگهبان در آینده می‌تواند «منتخبان زیادی از جمله یک کاندیدای ریاست جمهوری را پس از انتخاب مردم و رای مثلاً سی میلیونی حذف کند».

آقای مطهری در این نامه نوشت که «عقلا و قانوناً» نمی‌توان نظارت استصوابی شورای نگهبان را به پس از انتخاب نامزدها «توسعه داد» و مدارک جدید دربارهٔ منتخبان، باید هنگام بررسی اعتبارنامه آنها توسط نمایندگان مجلس بررسی شود.

وی در این نامه تأکید کرد که وزارت کشور «وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند، در غیر این صورت مجلس باید وزیر کشور را به دلیل دفاع نکردن از حقوق ملت و تسلیم شدن در برابر یک رویه غیرقانونی که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، استیضاح کند».

آقای مطهری روز یکشنبه ۱۵ فروردین، نیز گفته بود که ابطال آرای مینو خالقی «قانونی نبوده‌است» و وزارت کشور «می‌تواند» اعتبارنامه او را به مجلس ارسال کند.

تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله عبدالواحد موسوی لاری، وزیر اسبق کشور، از دولت حسن روحانی خواسته‌اند که «زیر بار» ابطال آرای مینو خالقی نرود و وزارت کشور اعتبارنامه او را به مجلس بفرستد.

با این حال حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزارت کشور ایران، روز شنبه ۲۱ اسفند، گفته بود که «با فرض اصرار» شورای نگهبان برای ابطال آرای مینو خالقی او دیگر نمی‌تواند وارد مجلس شود.

علی مطهری در ادامه نامه روز جمعه خود بدون ذکر نام، رقبای خانم خالقی را متهم کرد که «مدارکی از زندگی خصوصی» وی را به شورای نگهبان ارائه کرده‌اند.

وی تأکید کرد که «تجسس در زندگی مردم آن هم دربارهٔ یک زن و بی‌توجهی به آبروی مؤمن از نظر اسلام مذموم است».

آقای مطهری در پایان نامه خود خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشت: «فرضاً آن منتخب، اشتباهی در زندگی خود کرده ولی سیره او یک سیره اسلامی است آیا باید رد صلاحیت شود، آن هم بعد از اتمام فرصت بررسی صلاحیت‌ها و رأی مردم؟ آیا اعضای محترم شورای نگهبان خود در زندگی خویش اشتباهی مرتکب نشده‌اند؟».

مقامات رسمی یا خانم خالقی تاکنون اشاره‌ای به اصل اتهامات مطرح شده دربارهٔ او نکرده‌اند، اما برخی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که احمد سالک، منتخب پنجم اصفهان در مجلس، اطلاعاتی را علیه خانم خالقی مانند «عکس او در سفرهای خارجی» و عکس «دست دادن او با مردان» را در اختیار شورای نگهبان قرار داده‌است.

در همین حال علی نکویی، رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اصفهان، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین، از ارسال دو نامه به رئیس جمهوری در این باره خبر داده و بدون ذکر نام، یکی از نامزدهای اصولگرا را متهم کرده بود که «اسناد و مدارکی علیه خانم خالقی» به شورای نگهبان ارائه کرده و همین اسناد منجر به رد صلاحیت او شده‌است.

با این حال احمد میرمرشدی، عضو پیشین هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اصفهان گفته‌است که اسناد و مدارک استفاده شده علیه منتخب سوم اصفهان در مجلس دهم، نه توسط اصولگرایان بلکه توسط «افرادی از درون جبهه اصلاح‌طلبان» در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته‌است.

مینو خالقی بدون اشاره به اصل اتهامات مطرح شده، این اتهام‌ها را رد و اعلام کرده‌است که «از طرق قانونی و حقوقی» به دنبال «استیقای حقوق» خود و رأی‌دهندگان به خود خواهد بود.

XS
SM
MD
LG