لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

۱۲۰ کرسی مجلس در اختیار فهرست امید؛ سهم مستقل‌ها ۸۱ کرسی


با مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم، منتخبان مورد حمایت فهرست امید، فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، دست کم ۱۲۰ کرسی را از آن خود کرده‌اند و محمدرضا عارف، از تشکیل فراکسیون امید در روزهای آینده خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه با اشاره به نتایج مرحله اول و دوم انتخابات مجلس اعلام کرد که ۱۲۰ اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸۱ منتخب مستقل و پنج منتخب اقلیت‌های مذهبی به مجلس راه یافته‌اند.

با این حال در شرایطی که «ائتلاف امید» خود را پیروز انتخابات مجلس می‌داند، برخی اصولگرایان نیز خود را پیروز این انتخابات خوانده‌اند.

از جمله خبرگزاری فارس روز شنبه اعلام کرد که اصولگرایان ۱۲۶کرسی، اصلاح‌طلبان ۱۱۲ کرسی، مستقلین ۴۲ کرسی و اعتدال‌گرایان نیز ۹ کرسی را در انتخابات مجلس دهم از آن خود کرده‌اند.

اختلافی که به نظر می‌رسد ناشی از آن است که شماری از اصولگرایان حامی دولت در انتخابات اخیر مورد حمایت فهرست امید بوده‌اند و از سوی دیگر منابعی چون خبرگزاری فارس، برخی نامزدهای مستقل را در زمره اصولگرایان فهرست کرده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:59:56 0:00
لینک مستقیم

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روز شنبه ۱۱ اردیبهشت، اعلام کرد که «فراکسیون امید» مجلس دهم در روزهای آینده تشکیل می‌شود و «روال عملیاتی» برنامه ۱۲۸ بندی ائتلاف امید، پس از تشکیل فراکسیون «تبیین» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عارف با اشاره به «موفقیت» لیست امید در دور دوم انتخابات ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده بر اساس «اولویت‌های ترسیمی در حوزه اقتصادی و معیشتی» و بر اساس برنامه ۱۲۸ بندی «ائتلاف امید» که در گذشته اعلام شده بود، عملکرد مثبتی داشته باشد.

آقای عارف همچنین تأکید کرد که مطرح شدن «زودهنگام» موضوع ریاست مجلس «شاید به‌صلاح نباشد»، اما با تشکیل فراکسیون‌ها این موضوعات نیز قابل بررسی است.

پیش از این محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، خبر داده بود که نخستین همایش منتخبان «اصلاح‌طلب و اعتدالی» مجلس دهم، روز شنبه ۱۸ اردیبهشت، با حضور بیش از ۱۵۰ منتخب مجلس دهم برگزار می‌شود.

«ائتلاف امید» ائتلافی متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب و اعتدال و توسعه بود که چهره‌هایی چون محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، نیز از آن حمایت کردند.

در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح‌طلبان در قالب همین ائتلاف از تعدادی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم، حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG