لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

پایان مرحله دوم انتخابات مجلس؛ شمارش آرا در جریان است


خبرگزاری‌ها از آغاز شمارش آرای مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخاباتی خبر داده‌اند و وزارت کشور پیش‌بینی کرده که نتایج آرا در این مرحله در ساعات اولیه صبح شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام شود.

ستاد انتخابات کشور، شامگاه جمعه در اطلاعیه شماره ۱۲۰ خود اعلام کرده بود که «با توجه به استقبال چشمگیر» مردم، وزیر کشور اختیار تمدید مدت اخذ رأی «مازاد بر زمان اعلام‌شده» را به استانداران تفویض می‌کند.

با این حال با توجه به اینکه تمدید انتخابات پس از ساعت ۲۴ روز جمعه امکان‌پذیر نیست، فرصت رأی‌گیری در این انتخابات با ورود به دقایق ابتدایی روز شنبه به پایان رسیده است.

اطلاعیه ۱۲۰ وزارت کشور تأکید کرده بود که «اعضای شعبه اخذ رأی موظفند نسبت به اخذ رأی تا آخرین نفراتی که در شعبه حضور دارند، اقدام کرده به نحوی که کلیه مراجعه کنندگان بتوانند رأی خود را به صندوق بیاندازند».

پیش از آن ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای مدت زمان رأی‌گیری را تا ساعت ۲۱ تمدید کرده بود گرچه به طور مشخص در یک حوزه انتخابی خاص، یعنی ممسنی، زمان رأی‌گیری تمدید نشده بود.

شهرستان ممسنی در استان فارس، در روز برگزاری انتخابات شاهد یک تیراندازی بود که در جریان آن چهار تن زخمی شدند، و گرچه وزارت کشور این رویداد را «غیرامنیتی» توصیف کرده، اما به گفته معاون امنیتی وزیر کشور، این حادثه «واکنش طرفداران نامزدها بوده، که طی آن از سوی برخی به افرادی بی‌هدف تیراندازی شده است».

هم‌زمان ایسنا به نقل از رئیس ستاد انتخابات کشور نوشت که شمارش آرا در حوزه‌هایی که کار رأی‌گیری در آن‌ها ساعت ۲۰ به اتمام رسیده، شروع شده، و در دیگر حوزه‌ها هم «بلافاصله پس از اتمام رأی‌گیری» شمارش آرا آغاز می‌شود.

محمدحسین مقیمی، پیشتر پیش‌بینی کرده بود که نتایج انتخابات در اكثر حوزه‌ها «تا ساعت ۸ صبح شنبه» اعلام شود و نهایتاً پرونده اعلام نتایج انتخابات مرحله دوم، «در ساعات اولیه» روز شنبه بسته شود.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، شهروندان در ۵۵ حوزه انتخابیه برای تعیین تکلیف ۶۸ کرسی باقیمانده از مجلس دهم به پای صندوق‌های رأی رفتند.

پیش از این احتمال می‌رفت انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه ماکو نیز برگزار شود، اما با بازشماری تمامی صندوق‌های این حوزه منتخب این حوزه انتخابیه با اختلاف چند رأی موفق به کسب حد نصاب لازم برای حضور در مجلس شد.

در عین حال همچنان بحث بر سر یکی از پنج کرسی اصفهان، بین وزارت کشور و شورای نگهبان در جریان است.

شورای نگهبان با وجود تأیید انتخابات در این حوزه، آرای مینو خالقی منتخب سوم اصفهان را باطل کرده، و معتقد است تکلیف کرسی باقیمانده اصفهان باید در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۹۶ روشن شود.

وزارت کشور اما می‌گوید در موضوع خانم خالقی با شورای نگهبان اختلاف نظر حقوقی دارد، و حتی اگر شورای نگهبان اصرار به ابطال آرای خانم خالقی دارد، فرد ششم در فهرست منتخبان که او هم حد نصاب ۲۵ درصد آرا را کسب کرده باید راهی مجلس شود.

در همین حال علی مطهری، منتخب دوم تهران در مجلس دهم، در نامه‌ای از حسن روحانی خواسته است که به وزارت کشور دستور دهد اعتبارنامه مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند.

XS
SM
MD
LG