لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

رقابت‌های دور دوم مجلس ایران در چند شهر به تشنج انجامید


برنامه انتخاباتی نامزدهای لیست امید در دانشگاه آزاد تبریز به تشنج کشیده شد
برنامه انتخاباتی نامزدهای لیست امید در دانشگاه آزاد تبریز به تشنج کشیده شد

آخرین روزها و شب‌های باقی‌مانده از تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دور دوم مجلس دهم برای نامزدهای «لیست امید» که فهرست اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان ایران را شامل می‌شود با حاشیه‌هایی همراه بود.

روز سه‌شنبه گذشته برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای لیست امید در تبریز و خرم‌آباد با تشنج و درگیری همراه شد.

به گزارش روزنامه «شرق»، سخنرانی نامزدهای فهرست امید در دانشگاه آزاد تبریز با حمله مخالفان این جریان فکری و ضرب و شتم دانشجویان حاضر در این مراسم همراه شد.

تشدید درگیری‌ها بین دو طرف که با پرتاب اشیایی به سمت نامزدهای فهرست امید و فحاشی به آنها ادامه یافت، در نهایت مراسم را نیمه‌تمام گذاشت و نامزدهای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در تبریز مجبور شدند سالن برگزاری مراسم سخنرانی را ترک کنند.

به گزارش وب‌سایت «کلمه»، در پی این اتفاق در دانشگاه آزاد تبریز، پنج تشکل دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد شهرهای مشهد، کاشمر، آمل، بروجرد و ارومیه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، با انتقاد از آن چه آنها «عملکرد گروه فشار در دانشگاه» نامیدند، تأکید کردند که «عده‌ای در لباس دانشجو اصول را زیر پا گذاشته و با غوغاسالاری و تمامیت‌خواهی حرمت مقدس دانشگاه را دچار خدشه می‌کنند».

در بیانیه این پنج تشکل دانشجویی، تأکید شده که آنها اجازه نخواهند داد که دانشگاه «جولانگاه عده‌ای اقتدارگرا و دانشجونما شود».

همچنین در خرم‌آباد نیز، مراسم تبلیغاتی نامزد فهرست امید که قرار بود با سخنرانی فائزه هاشمی، فعال سیاسی، و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شود با حضور مخالفان برگزاری این مراسم روبه‌رو شد.

فائزه هاشمی، به دعوت نامزد اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان که به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم راه‌ یافته به این شهر رفته بود.

عصر و شامگاه چهارشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، که آخرین فرصت تبلیغاتی نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم بود نیز با لغو شماری از برنامه‌های سخنرانی و تبلیغاتی نامزدهای لیست امید در برخی شهرهای ایران همراه شد.

یکی از کاربران نیز فیلمی برای رادیو فردا فرستاده و در توضیح نوشته: «حمله طرفداران جبهه پایداری و بسیجی‌های طرفدار کاندیداتوری سارا فلاحی (عضو جبهه پایداری) به جلال میرزایی (کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان) و هوادارانش در شهرستان ایوان در استان ایلام.»

شعار «مرگ بر منافق» هواداران جبهه پایداری علیه کاندیدای اصلاح طلبان در ایلام
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00

به گزارش وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران، مراسم سخنرانی آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که قرار بود روز چهارشنبه، در گردهمایی بزرگ اصلاح‌طلبان اراک، خنداب و کمیجان برگزار شود، لغو شد.

مرتضی سورانه، رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، لیست امید درباره لغو این برنامه به خبرگزاری ایرنا گفت: «به توصیه مسئولان شهرستان اراک، از برگزاری این سخنرانی به‌رغم انجام برنامه‌ریزی‌های لازم خودداری کردیم.»

پیش‌ از این نیز برخی از برنامه‌های تبلیغاتی مربوط به نامزدهای «لیست امید» در چند شهر به دلایل مختلف برگزار نشده بود.

ازجمله سخنرانی مصطفی معین، وزیر علوم دولت محمد خاتمی و علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در هفته آخر فروردین‌ماه امسال که قرار بود به نفع نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای استان خوزستان در محل ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان در شهر اهواز ستاد برگزار شود به دستور دادستان شهر اهواز، لغو شده بود.

همچنین در روزهای گذشته، سخنرانی‌های صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در حمایت از لیست امید در شهرستان‌های میاندوآب و شاهین‌دژ به دلایلی که خبرگزاری ایرنا آنها را «نامعلوم» توصیف کرد لغو شد.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی که توانست در دور اول انتخابات مجلس دهم به‌عنوان نفر نخست تهران به مجلس راه یابد در روزها و هفته‌های اخیر با سفر به چندین شهر از نامزدهای لیست امید حمایت کرده و از مردم خواسته تا در دور دوم این انتخابات به آنها رأی دهند.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان و گزارش‌های تصویری منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، استقبال از محمدرضا عارف که ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را بر عهده دارد «پرشور» بوده است.

دور دوم رقابت‌های انتخابات مجلس دهم، روز جمعه دهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم، تکلیف ۶۸ کرسی باقی‌مانده مجلس دهم با رقابت ۱۳۶ نامزد روشن خواهد شد.

مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ استان در قالب ۵۵ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG