لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان: ترامپ نامزد احتمالی حزب است


ترامپ و همسرش در میانه تصویر
ترامپ و همسرش در میانه تصویر

در پی پیروزی دونالد ترامپ در ایندیانا و کناره‌گیری تد کروز از رقابت‌های درون‌حزبی ِ جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس کمیته ملی این حزب از این چهره جنجالی به عنوان نامزد احتمالی آنها نام برده است.

جان کیسیک دیگر رقیب ترامپ گفته همچنان به رقابت ادامه می‌دهد.

رینس پیرباس، رییس کمیته ملی جمهوریخواهان، ۱۴ اردیبهشت ماه، ساعتی پس از کناره‌گیری کروز، گفت اکنون همه باید متحد شده و تلاش‌ها را معطوف به شکست هیلاری کلینتون بکنیم.

اشاره او به نامزد پیشتاز حزب دمکرات، وزیر پیشین خارجه در دولت باراک اوباما است، که بخت اصلی در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها برای وارد شدن به گردونه نهایی، یعنی انتخابات سال جاری میلادی‌ست.

جان کیسیک، فرماندار اوهایو نیز گفته است تا زمانی که ترامپ به تمام آرای نیابتی لازم، یعنی ۱۲۳۷ «دلگیت» نرسد، به رقابت با او ادامه می‌دهد. ترامپ در حال حاضر ۱۰۴۷ دلگیت دارد.

هیلاری کلینتون هم ۲۲۰۲ رای نیابتی از مجموع ۲۳۸۳ رای لازم را به خود اختصاص داده‌است.

ترامپ در صفحه فیس‌بوک خود: مردم حرفشان را زدند

پیروزی ترامپ در ایالت ایندیانا و نیز کناره‌گیری کروز از رقابت‌ها، خبر اصلی رسانه‌های آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند، در عین حال از مهم‌ترین خبرهای روز جهان نیز به شمار می‌روند. گفته‌های ترامپ، از کشیدن دیوار در مرز مکزیک، اخراج مهاجران، جلوگیری از ورود مسلمانان، مقابله با چین و یا در مورد ایران «لغو توافق اتمی به عنوان اولویت اصلی»، سبب شده که نزدیک‌تر شدن او به کرسی ریاست در کاخ سفید توجهات زیادی را به خود جلب کند.

گفته می‌شود دیپلمات‌های خارجی و سیاستمداران دیگر کشورها چندین بار به مقام‌های آمریکایی در مورد سخنان ترامپ هشدار داده و یا ابراز نگرانی کرده‌اند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته است، اظهارات او امنیت ملی این کشور را به «خطر می‌اندازد».

این نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان پس از رای‌گیری در ایندیانا، از آن به عنوان «یک پیروزی خارق‌العاده» نام برد. او خواستار اتحاد حزب شده است. هرچند به گفته رویترز متحد کردن رهبران و مقام‌های ارشد حزب دور او، چالش سختی خواهد بود که میلیاردر نیویورکی همچنان با آن روبه‌رو است.

با این حال هنری باربور، یکی از رهبران کمیته ملی حزب، گفته است «اگر می‌خواهیم در [انتخابات ریاست‌جمهوری] نوامبر پیروز شویم، باید حزب را یکپارچه کنیم. ترامپ کلید این مسئله را در دست دارد. او کسی‌ست که مجبور است ما را متحد کند. اکنون این فرصت برایش ایجاد شده؛ رای‌دهندگان او را انتخاب کرده‌اند».

از سوی دیگر سناتور الیزابت وارن، از سناتورهای ارشد حزب دمکرات، در توئیتر خود هشدار داده است که کارزار ترامپ بر پایه زن‌ستیزی، بیگانه‌هراسی و نژادپرستی بنا شده‌است. خانم وارن می‌گوید بیشتر از آنکه رهبران حزب جمهوری‌خواه از پیروزی ترامپ خوشحال باشند، اعضای گروه «کو کلاکس کلان» خوشحال هستند. اشاره این سناتور به گروهی‌ست که به برتری نژاد سفید اعتقاد دارد و سخت مخالف دیگر نژادها، تبارها و اقوام است.

​ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است کارزار مخالف ترامپ، برای جلوگیری از پیشروی او در رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه، طی ماه‌های گذشته ۷۵ میلیون دلار خرج و بیش از ۶۰ هزار تبلیغ تلویزیونی علیه او پخش کرد.

ترامپ متولد سال ۱۹۴۶ در کوئینز نیویورک، چهارمین از خانواده‌ای با پنج فرزند است. پدر او از تبار آلمانی و مادرش اسکاتلندی بودند. او پول انبوهی از معاملات ملک گرد آورده، صاحب یک بوئینگ اختصاصی ۷۵۷ و سرمایه‌ای بین پنج تا ۱۰ میلیارد دلار است.

XS
SM
MD
LG