لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان؛ دو همایش در یک روز


برگزاری دو نشست همزمان توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان برای وزن‌کشی سیاسی میان جریان‌های حاضر در مجلس دهم
برگزاری دو نشست همزمان توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان برای وزن‌کشی سیاسی میان جریان‌های حاضر در مجلس دهم

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در حالی که حدود ۲۰ روز به آغاز فعالیت مجلس دهم باقی مانده٬ دست به ابتکاری زد و از تمام نمایندگان مجلس دهم دعوت کرد تا در ضیافت شامی در نهاد ریاست جمهوری شرکت جویند.

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هدف از برگزاری این ضیافت در نهاد ریاست جمهوری را آشنایی نمایندگان منتخب با اعضای دولت، هم‌اندیشی در مورد چالش‌های اصلی کشور، ایجاد هم‌افزایی دولت و مجلس در حل سریعتر مشکلات مردم و یافتن راهکارهایی برای کاهش بوروکراسی قوانین و مقررات به منظور سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی توصیف کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:38 0:00
لینک مستقیم

به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی ایران٬ حسن روحانی در این دیدار با تأکید بر اینکه به مجلس دهم «بسیار امیدوار» است گفت: «مردم خواهان هم‌سویی و هم‌گامی قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات اساسی کشور هستند.»

آقای روحانی همچنین بار دیگر شمار زنان راه‌یافته به مجلس دهم را ۱۸ تن دانست و این رکوردشکنی را تبریک گفت. این در حالی‌ست که راه‌یابی نفر هجدهم یعنی مینو خالقی به دلیل ابطال آرای وی توسط شورای نگهبان هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. قاسم شعله‌سعدی، نماینده دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با رادیو فردا تاکید حسن روحانی بر تعداد ۱۸ نماینده زن را به دلیل اعتقاد وی به بررسی مساله خانم خالقی در مجلس می‌داند.

در همین حال آن‌دسته از خبرگزاری‌ها که منتقد سیاست‌های دولت هستند از این ضیافت با عنوان تلاش برای آخرین چانه‌زنی‌ها با راه‌یافتگان به مجلس٬ به منظور روی کار آوردن طیفی همسو با دولت تدبیر و امید در مجلس آینده یاد کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان این گونه رفتارها از سوی دولت را سعی دولت در تاثیرگذاری بر انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس آینده تعبیر کرده ولی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در توجیه این مسئله گفته است که دولت در تعامل با سایر قوا صرفاً طبق اصول قانون اساسی و اصل تفکیک قوا عمل می‌کند و اساساً دخالتی در این موضوع نداشته و نخواهد داشت.

ضیافت شام شنبه حسن روحانی و نمایندگان مجلس دهم در حالی صورت گرفته است که صبح روز شنبه نیز علی لاریجانی رییس مجلس همایشی دو روزه با عنوان «فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها» با حضور نمایندگان در ساختمان قدیم مجلس تدارک دید و ضمن حمایت قاطع از سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی و انتقاد از عده‌ای که به گفته او می‌خواهند بر گروه‌های سیاسی و مجلس سایه بیاندازند گفت که مجلسیان نیازی به سایه گروه‌های سیاسی و پدربزرگ‌های سیاسی ندارند. وی همچنین افزود که آیت‌الله خامنه‌ای معتقد است باید اصولگرای اصلاح‌طلب بود.

علی افشاری تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا پیرامون جایگاه علی لاریجانی در مجلس و آرایش سیاسی جدید قدرت معتقد است سخنان آقای لاریجانی هماهنگی زیادی با گفتمان اصولگرایان داشته است.

در نشست شنبه شب حسن روحانی و نمایندگان مجلس غیر از آقای روحانی٬ علی لاریجانی رییس مجلس نهم، محمدرضا عارف منتخب اول تهران و مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور نیز سخنرانی کردند.

به گزارش ایسنا از حاشیه‌های دیدار منتخبان مجلس دهم با رییس جمهور، دعوت آقای روحانی از مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان و حضور وی در این جلسه بود و گفت‌وگوی کوتاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با مینو خالقی از دیگر حواشی این مراسم بر شمرده شده است.

ایسنا همچنین می‌نویسد برگزاری دو نشست همزمان توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان در یک روز برای وزن‌کشی سیاسی میان جریان‌های حاضر در مجلس دهم بوده و هر گروه تلاش دارد نماینده منتخب موردنظر خود را به عنوان رییس آینده مجلس معرفی کند.

XS
SM
MD
LG