لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

تشدید جنگ در حلب همزمان با تلاش‌ آمریکا و روسیه برای حفظ آتش‌بس


نمایی از شهر ویران شده حلب که بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان بشار اسد تقسیم شده است.
نمایی از شهر ویران شده حلب که بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان بشار اسد تقسیم شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در سوریه می‌گوید نیروهای ارتش سوریه و متحدان آنها روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در حومه شهر حلب با شورشیان درگیر شده و جنگنده‌های ارتش سوریه شهر خان طومان را که به تصرف شورشیان اسلامگرا درآمده بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان دولت‌های آمریکا و روسیه که از گروه‌های رقیب در جنگ حمایت می‌کنند، روز دوشنبه گفتند به تلاش برای احیاء آتش بسی که ماه فوریه در بخش‌هایی از کشور برقرار شد، ادامه خواهند داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ را جمع آوری می‌کند، گفته است که جنگنده‌های ارتش سوریه شهر خان طومان را بمباران کرده‌اند.

در حومه شرقی دمشق نیز شورشیان با نیروهای دولتی درگیر شده و جنگنده‌های دولت سوریه به مواضع شورشیان در شهرهای ادلب و معره نعمان حمله کرده‌اند.

تشدید نبردهای خونین طی هفته‌های اخیر در حلب و اطراف آن به آتش بس موقتی که از اواسط فوریه و به ابتکار آمریکا و روسیه برقرار شد و امکان دور دیگری از مذاکرات صلح را فراهم کرد، پایان داد. مذاکرات ماه گذشته بدون نتیجه متوقف شد و هر یک از طرفین دیگری را به نقض آتش‌بس متهم کرد.

دولت‌های آمریکا و روسیه روز دوشنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند به تلاش‌های خود برای قانع کردن طرف‌های درگیر به پایان دادن نبرد، ادامه خواهند داد.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «ما بار دیگر تعهدمان به برقراری آتش‌بس در سوریه را اعلام کرده و به تلاش‌های خود برای اجرای گسترده آتش‌بس ادامه خواهیم داد. ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم به حملات خود به اهداف غیرنظامی از جمله زیرساخت‌ها و مراکز پزشکی پایان دهند».

دخالت نظامی روسیه از تابستان پارسال به نیروهای دولتی کمک کرد تا برخی از مناطق تحت کنترل شورشیان در غرب کشور از جمله در اطراف حلب را باز پس گیرند.

اما شورشیان هفته گذشته با تصرف شهر خان طومان به نیروهای دولتی و متحدان ایرانی آنها ضربه سنگینی زدند. به گفته مقام‌های ایران، تعدادی از نظامیان ایرانی در این نبرد کشته شده و تعدادی نیز اسیر شده‌اند.

حلب یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک دو طرف در جنگ داخلی شش ساله سوریه است. مدت زیادی کنترل این شهر بین شورشیان و نیروهای دولتی تقسیم شده است.

المنار شبکه تلویزیونی حزب‌الله لبنان نیز که در این جنگ متحد رژیم سوریه است، روز دوشنبه از ادامه نبرد در حلب و اطراف آن گزارش داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید روز دوشنبه در حومه شرقی شهر دمشق نیز بین نیروهای دولتی و گروه شورشی جیش‌الاسلام درگیری‌هایی روی داده است. طبق گزارش‌های این نهاد، بر اثر بمباران ادلب نیز حداقل سه نفر کشته و ۱۳ نفر مجروح شده‌اند.

دولت عربستان سعودی بمباران یک اردوگاه آوارگان سوری در غرب حلب در روزهای گذشته که طی آن حداقل ۲۸ نفر کشته شدند را به شدت محکوم کرده و آن را «بخشی از قتل عام مردم عادی سوریه از سوی نیروهای بشار اسد» توصیف کرد.

در بیانیه روز دوشنبه دولت عربستان سعودی این حمله و ممانعت دمشق از انتقال کمک‌های بشردوستانه، مصداق جرایم جنگی توصیف شده است.

دولت سوریه بمباران این اردوگاه آوارگان و یا جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه را تکذیب می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه که در پاریس میزبان مخالفان رژیم سوریه است، روز دوشنبه گفت رژیم سوریه و متحدان آن بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان را بمباران کرده‌اند.

او افزود: «هدف حملات آنها نه گروه خلافت اسلامی بلکه شورشیان میانه‌رو است».

در بیانیه مشترک دولت‌های آمریکا و روسیه تاکید شده که هر دو کشور تلاش خواهند کرد در همکاری با دولت سوریه از پرواز جنگنده‌ها بر فراز مناطق غیرنظامی و گروه‌هایی که آتش بس را رعایت می‌کنند، بکاهند.

دو کشور علاوه بر این تاکید کردند که همه طرف‌های درگیر را تحت فشار قرار خواهند داد تا انتقال کمک‌های بشردوستانه به چندین نقطه را که تحت تاثیر درگیری‌های اخیر در محاصره قرار گرفته‌اند، تضمین کنند.

XS
SM
MD
LG