لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

اقدامات نیروهای اسد برای ضدحمله به شورشیان در «خان‌طومان»


یک عضو «جیش‌الفتح» آماده پرتاب موشک‌های دست‌ساز می‌شود
یک عضو «جیش‌الفتح» آماده پرتاب موشک‌های دست‌ساز می‌شود

گزارش‌های منتشر شده از سوی ارتش سوریه و شورشیان اسلام‌گرا در منطقه خان‌طومان، حاکی از آن است که نیروهای بشار اسد دست به انجام ده‌ها حمله هوایی زده‌اند؛ هدف از حملات بازپس‌گیری منطقه عنوان شده است.

گزارش‌هایی از استقرار متحدان اسد، از جمله «مستشاران» در نزدیکی این منطقه نیز منتشر شده‌است.

خان‌طومان، منطقه‌ای راهبردی در حلب است که در پی حمله گسترده ائتلافی از شورشیان عمدتا اسلام‌گرا، از جمله جبهه‌النصره، از کنترل نیروهای اسد و متحدان آن خارج شد. دست‌کم ۱۳ نفر از نیروهای سپاه مازندران نیز در این حملات کشته شده‌اند.

خود شهر حلب، که نقشی کلیدی در نبردهای سوریه بازی می‌کند، صحنه حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش اسد و متحدانش و نیز گروهی از شورشیان است. کنترل این شهر که زمانی مرکز اقتصادی سوریه به شمار می‌رفت، در حال حاضر بین نیروهای دولتی و شورشیان تقسیم شده است.

خبرگزاری رویترز از رسانه‌ها و ارتش سوریه نقل کرده که می‌گویند ضربه «سختی» به «تروریست‌ها» در روز ۱۹ اردیبهشت زده‌اند. اما سخنی از تصرف فیزیکی منطقه‌های از دست‌رفته منتشر نشده‌است.

خبرگزاری تسنیم، می‌گوید نیروهای متحد اسد در اطراف شهرک حمیره، در جنوب‌شرق حلب، مستقر شده‌اند. به گفته این خبرگزاری «ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از جمله تیپ فاطمیون (افغان‌های سازمان‌دهی شده از سوی ایران)، حزب‌الله [لبنان] و گروه‌های عراقی و مستشاران حاضر در حومه حلب» در اطراف این شهرک مستقر شده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز می‌گوید «از روز شنبه چند گردان از مناطق مختلف سوريه به ويژه منطقه زينبيه به سمت جنوب حلب حركت كردند و كاروان‌های سلاح و مهمات نيز هم اكنون به الحميره رسيده‌اند».

شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان نیز خبر از «درگیری‌های شدید» در منطقه داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید با وجود آنکه اسد و متحدانش، با حمایت روسیه، دست به پیشروی‌های عمده‌ای در شمال سوریه زده‌اند، اما از دست رفتن «خان‌طومان» ضربه مهمی به این پیشروی‌ها بود.

به گفته رویترز به ویژه شدت این ضربه در مورد نیروهای ایرانی حاضر در منطقه احساس می‌شود؛ «نیروهایی که متحمل یکی از بدترین تلفات، در طول تنها یک روز، شده‌اند.»

رویترز در عین حال به نقل از شبکه‌های اجتماعی نزدیک به «جبهه‌النصره»، شاخه القاعده در سوریه، می‌گوید آنها قصد دارند به سمت منطقه «الهادر» حرکت کنند، «که یکی از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله لبنان و نیروهای ایرانی است».

گفت‌وگوی میرعلی حسینی با حسین آرین درباره کشته شدن شماری از نظامیان ایران در اطراف حلب
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم

آتش‌بس سوریه که در حلب نیز تمدید شده، شامل گروه جبهه‌النصره و «حکومت اسلامی» نمی‌شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است شورشیان برای کنترل بخش‌هایی از حلب که در دست نیروهای دولتی‌ست، دست به پرتاب موشک به مناطق مسکونی زده‌اند. حمله هوایی نیروهای اسد در منطقه تحت کنترل شورشیان به یک بیمارستان نیز، شماری کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG