لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

ولایتی در لبنان و سوریه با نصرالله و اسد گفت‌وگو کرد


مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در لبنان با حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله، و در دمشق با بشار اسد، رئیس دولت مرکزی سوریه، و برخی دیگر مقام‌های آن کشور گفت‌وگو کرده است.

این دیدارها همزمان با انتشار خبرها از کشته شدن نیروهای ایرانی در درگیری‌های شدید «خان‌طومان» صورت گرفته‌است.

خبرگزاری تسنیم، ۱۸ اردیبهشت‌ماه، گفته است آقای ولایتی شنبه در دیدار با بشار اسد بر «حمایت مستمر جمهوری اسلامی از نظام و دولت سوریه» تاکید کرده‌است.

تهران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود و مدت‌هاست گروهی از شبه‌نظامیان سازمان‌دهی شده از سوی ایران، در سوریه با مخالفان اسد در نبرد هستند. ایران در عین حال گروهی از نیروهای سپاه پاسداران و تکاوارن ارتش را نیز به سوریه فرستاده که می‌گوید ماموریت آن‌ها «مستشاری» است.

روز جمعه رسانه‌های ایران از کشته شدن برخی از نیروهای سپاه یا قوای سازمان‌دهی‌شده از سوی ایران در درگیری‌هایی شهرک «خان‌طومان» در حلب خبر دادند. حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران، گفته‌است ۱۳ نفر کشته و ۲۱ نفر مجروح و زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها در عین حال حاکی‌ست که گروهی از نیروهای لشکر فاطمیون (عمدتا متشکل از افغان‌های سازمان‌دهی‌شده) و حزب‌الله لبنان نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند. [بیشتر بخوانید]

خبرگزاری رویترز از گفته‌های منتشر شده آقای ولایتی در خبرگزاری رسمی سوریه نقل کرده که تهران در کنار حکومت سوریه می‌ماند چراکه «می‌داند، تروریست‌ها نه فقط سوریه، بلکه کل مردم منطقه را هدف قرار داده‌اند».

به گزارش تسنیم، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده که «روابط بین دو کشور همواره چه در گذشته و چه در آینده به صورت راهبردی و متمایز باقی خواهد ماند.»

تسنیم می‌گوید آقای ولایتی با «گروهی» از «مجروحین» در بیمارستان نظامی دمشق نیز دیدار کرده‌است.

علی‌اکبر ولایتی پیش از سفر به دمشق، در بیروت، با حسن نصرالله، گروه سیاسی-شبه‌نظامی شیعه هم‌پیمان با تهران دیدار کرده بود.

حزب‌الله لبنان از دیگر گروه‌های شبه‌نظامی هوادار اسد است که در درگیری‌های سوریه حضور دارد. حسن نصرالله آشکارا از حضور نیروهای تحت رهبری‌اش در درگیری‌های سوریه سخن گفته است.

ایالات متحده و گروهی از دیگر کشورها، بارها خواستار خروج فوری نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان، از سوریه شده‌اند.

تهران همواره تاکید کرده به حمایت از اسد ادامه می‌دهد. آقای ولایتی، در هفتم اردیبهشت گفته بود بشار اسد باید تا پایان دوره ریاست جمهوری هفت ساله‌اش، یعنی پنج سال دیگر در قدرت باقی بماند.

مخالفان اسد خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند تا مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، به فرجامی برسد.

بین ۲۷۰ هزار تا نزدیک به نیم‌میلیون نفر در جنگ داخلی پنج سال گذشته کشته شده‌اند. از زمان حضور نیروهای ایرانی در سوریه نیز بارها خبر کشته‌شدن این افراد که از آنها به عنوان «مستشار» نام برده می‌شود، منتشر شده‌است.

XS
SM
MD
LG