لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

محمدرضا عارف رییس «فراکسیون امید» در مجلس دهم شد


فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب و حامی دولت حسن روحانی است روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت تشکیل جلسه داد و ضمن تصویب اساسنامه، محمدرضا عارف را به ریاست خود برگزید.

از «فراکسیون امید» به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می‌شود اما درباره تعداد نمایندگان عضو این فراکسیون عددهای متفاوتی از ۱۲۰ تا حدود ۱۶۰ نفر مطرح شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از محمدعلی وکیلی، منتخب تهران در مجلس دهم، از تشکیل نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید خبر داده و گفته است که «در این جلسه اساسنامه فراکسیون امید به تصویب رسیده و با اجماع نظر عارف رییس فراکسیون شد».

وی اشاره‌ای به تعداد اعضای حاضر در این نشست نکرده ولی سایت روزنامه قانون گزارش داده که حاضرین در این نشست «۱۰۵ نفر بودند که تعدادي از نمایندگان به دلیل حضور در شهرستان‌هایشان نبودند».

این سایت همچنین اعلام کرده که در رای گیری روز سه‌شنبه، «احمد مازنی، غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش، الیاس حضرتی، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، محمد علی وکیلی و علی نوبخت به همراه محمدرضا عارف ۹ عضو هیات رییسه موقت فراکسیون امید شدند».

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از یک منتخب دیگر مجلس دهم این خبر را تایید کرده است.

فراکسیون امید منتخبان لیست «ائتلاف امید» هستند که متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب اعتدال و توسعه بود و چهره‌هایی چون محمد خاتمی، رییس‌ جمهوری پیشین ایران، نیز از آن حمایت کردند.

در روزهای اخیر بحث بر سر ریاست مجلس و اینکه کدامیک از دو چهره شاخص در مجلس دهم این مسوولیت را برعهده می‌گیرد بسیار داغ شده است. علی لاریجانی و محمدرضا عارف نامزدهای اصلی این رقابت هستند.

در حالی که فهرست ائتلاف امید در تهران به سرلیستی آقای عارف به پیروزی قاطع رسید، علی لاریجانی در قم نتوانست حمایت کامل اصولگرایان را به دست آورد.

بسیاری از چهره‌های شاخص و احزاب اصلاح‌طلب از ریاست محمدرضا عارف بر مجلس دهم حمایت کرده‌اند و روز سه‌شنبه نیز حزب همبستگی ایران اسلامی با انتشار بیانیه‌ای گفته که «با توجه به پیروزی طیف اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در انتخابات مجلس و اقبال عمومی به لیست امید در سراسر کشور تصدی پست ریاست مجلس توسط یک اصلاح‌طلب امری بدیهی به نظر می‌رسد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این بیانیه می‌افزاید: «حزب همبستگی ایران اسلامی با توجه به در پیش بودن استقرار منتخبان مجلس دهم در بهارستان حمایت قاطع خود را از ریاست محمدرضا عارف در مجلس دهم و انتخاب اعضای هیات رییسه با گرایش اصلاح‌طلبی اعلام می‌دارد».

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، نیز با اشاره به محمدرضا عارف به خبرگزاری ایلنا گفته است: «اگر کاندیدایی غیر از کسی که از طرف مردم بیشترین رأی را داشته و لیست منتسب به او بالا‌ترین رأی را آورده است، معرفی شود، از نظر ما دهن‌کجی به رأی مردم تلقی می‌شود».

وی افزوده که در نخستین نشست شورای عالی سیاستگذاری اطلاح‌طلبان موضوع «موضوع ریاست مجلس مطرح شد و شورای عالی با اجماع صد در صدی عارف را که نفر اول انتخابات کشور است، به عنوان رییس مجلس در نظر گرفت».

خود آقای عارف نیز روز ۲۳ اردیبهشت درباره نامزدی برای ریاست مجلس گفته بود که «حق ندارم به خواست مردم بی‌توجهی کنم».

محمدرضا عارف، معاون اولی ریاست جمهوری در دوره خاتمی، ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیریت در وزارت علوم را در کارنامه خود دارد. وی در سال ۱۳۹۲ نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد ولی بعد به نفع حسن روحانی از رقابت‌ها کنار رفت.

از سوی دیگر، اصولگرایان که نتوانستند اکثریت مجلس را از آن خود کنند و خبری مبنی بر تشکیل فراکسیون از سوی آنها منتشر نشده است، به صورت پراکنده از ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی حمایت کرده‌اند. رسانه‌های این جریان سیاسی نیز به صورت وسیعی اخباری مبنی بر برنده بودن آقای لاریجانی در این رقابت منتشر می‌کنند.

روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، علی صوفی وزیر تعاون دولت محمد خاتمی به خبرگزاری ایلنا خبر داد که علی اکبر ناطق نوری و برخی از وزیران دولت حسن روحانی اخیرا در دیدار با محمد خاتمی تلاش کردند تا نظر وی موافق وی را برای ریاست لاریجانی بر مجلس دهم کسب کنند ولی محمد خاتمی بر «قطعی بودن» نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حمایت از ریاست محمدرضا عارف تاکید کرده است.

مجلس دهم از روز شنبه هشتم خردادماه به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG