لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

شکوری‌راد: نامزد طبیعی اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس عارف است


علی لاریجانی و محمدرضا عارف در نشست هفته گذشته با منتخبان مجلس دهم
علی لاریجانی و محمدرضا عارف در نشست هفته گذشته با منتخبان مجلس دهم

در حالی که کاظم جلالی، از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، موضوع ریاست مجلس را «بحثی کاملاً فرعی» خواند و از «نزاع» بر سر آن انتقاد کرد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، محمدرضا عارف را «نامزد طبیعی» اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم دانست و گفت که از حمایت از او «پروایی» نداریم.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا در عین حال گفت که محمدرضا عارف و علی لاریجانی هر دو «برآمده از لیست انتخاباتی امید و عضو این فراکسیون هستند و پیش از آنکه بخواهند با هم رقابت کنند، باید با یکدیگر تعامل» کنند.

وی همچنین تأکید کرد که در نهایت «فراکسیون فراگیر امید» تصمیم خواهد گرفت که چه کسی را نامزد ریاست مجلس کند.

آقای شکوری‌راد درباره این احتمال که علی لاریجانی در صورت انتخاب نشدن دوباره به سمت ریاست مجلس، در موضع اپوزیسیون دولت قرار بگیرد، گفت که «پتانسیل اپوزیسیون شدن آقای لاریجانی را زیاد نمی‌بینم».

وی اضافه کرد: «آقای لاریجانی می‌خواهد اپوزیسیون چه کسی شود؟ آیا می‌خواهد اپوزیسون دولت شود در حالی که هم اکنون بسیاری از دولتی‌ها در حال تلاش برای رئیس مجلس شدن آقای لاریجانی هستند؟»

یک روز پیش از سخنان آقای شکوری‌راد، محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، نیز اعلام کرده بود که «غالب جریان اصلاح‌طلب» به‌ویژه شخصیت‌هایی که «تابلوی» این جریان سیاسی محسوب می‌شوند، از جمله محمد خاتمی، از ریاست محمدرضا عارف بر مجلس دهم حمایت می‌کنند.

در مقابل کاظم جلالی، منتخب مجلس دهم و از افراد نزدیک به علی لاریجانی روز یکشنبه در نطق میان دستور خود در مجلس گفت که اگر «ائتلاف، عقلانیت و کارآمدی جهت حل مشکلات کشور با شکست مواجه شود در انتخابات هیئت رئیسه مجلس، طرف پیروزی وجود نخواهد داشت».

او اضافه کرد: «برخی هنوز نمی‌دانند برای هموار شدن مسیر عقلانیت و اعتدال چه خون دل‌هایی که خورده نشده و چه گام‌های مهمی که برداشته نشده است. آنان امروز در جاده باز تندروانه پا را بر پدال گاز گذاشته‌اند در حالی که خود زاییده فضای جدید هستند و نه خالق این فضا».

در روزهای گذشته برخی از تحلیلگران نزدیک به اصلاح طلبان نیز نامزد شدن محمدرضا عارف برای ریاست مجلس را دارای ریسک بالایی دانسته‌اند.

از جمله عباس عبدی در یادداشتی در شماره اخیر نشریه اندیشه پویا پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان در صورت شکست آقای عارف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس، دچار «تشتت و پراکندگی شدیدی» خواهند شد که رهبری فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس را هم تضعیف خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران از جمله صادق زیباکلام نیز گفته‌اند: «مجلسی که لاریجانی در رأس آن قرار بگیرد کارایی، نفود و قدرتش خیلی بیشتر از مجلسی است که عارف در رأس آن قرار گیرد».

این درحالی است که آقای عارف خود به تازگی تأکید کرده «شخصاً حق ندارم به خواست مردم بی‌توجهی کنم و مطمئنا بر اساس مطالبه اکثریت جامعه که به دنبال تغییر در مجلس بودند عمل می‌کنم».

در روزهای اخیر برخی از شخصیت‌های سیاسی نیز خواستار آن شده‌اند که رقابت محمدرضا عارف و علی لاریجانی بر سر ریاست مجلس، باعث تضعیف موقعیت حامیان دولت حسن روحانی در مجلس آینده نشود.

از جمله غلامرضا تاج‌گردون نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، از علی لاریجانی و محمدرضا عارف خواسته است که «در تله افراط نیفتند».

احمد خرم، چهره اصلاح‌طلب و از اعضای کابینه محمد خاتمی نیز روز شنبه در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته بود که «انتخاب بین عارف و لاریجانی نباید تبدیل به خط و مسیری شود که یک دو قطبی جدید با وزن‌کشی‌های متفاوت در بهارستان ایجاد کند».

مجلس دهم از روز شنبه هشتم خرداد ماه به صورت رسمی شروع به کار می‌کند.

XS
SM
MD
LG