لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

سخنگوی ارشاد: جریانی هماهنگ‌ تعطیلی کنسرت‌ها را نشانه رفته‌ است


حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به فشارهای اخیر بر هنرمندان موسیقی ایران هشدار داد که «جریانی هماهنگ‌شده» تلاش می‌کند تا همه کنسرت‌های موسیقی در کشور را تعطیل کند.

او همچنین «افراد خاص» و «خرابکارها» را به تحریک مردم و به‌ویژه جوانان متهم کرد.

در آخرین روزهای اردیبهشت کنسرت‌های کیهان کلهر و شهرام ناظری در شهر نیشابور با دستور مقامات قضایی این شهر تعطیل شد، امری که اعتراض خانه موسیقی ایران و دولت حسن روحانی را به دنبال داشت.

در همین راستا سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که تعطیلی کنسرت‌های موسیقی بر اثر تحرکات «گروه‌های افراطی» و اقدامی «خودسرانه» بوده است.

حسین نوش‌آبادی اظهار داشت: «کنسرت‌های هنرمندانی مانند شهرام ناظری، کیهان کلهر و علیرضا قربانی، جزو سالم‌ترین و اصیل‌ترین نوع موسیقی این سرزمین هستند و از آنجا که موسیقی این هنرمندان هیچ نوع مشکل شرعی و قانونی ندارد، توانسته‌اند چندین دهه در جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند به‌ همین دلیل جای تعجب است که برخی از گروه‌های افراطی به هنر آنها می‌تازند و کنسرت‌های‌شان را لغو می‌کنند.»

به گفته وی، «سرودها و تصنیف‌های هنرمندانی مانند شهرام ناظری همواره از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، اما افراطی‌ها همین افراد را هم از هجمه‌های خود در امان نمی‌گذارند».

به گفته این مقام وزارت ارشاد، برخی‌ در کشور «با اصل موسیقی یا اجرای آن در دولت مخالف هستند، چرا که هیچ دلیل عقلی و شرعی برای لغو خودسرانه این کنسرت‌ها وجود ندارد».

آقای نوش‌آبادی در ادامه گفت: «نیروی انتظامی شهرها با ادارات فرهنگ و ارشاد جهت برگزاری مناسب کنسرت‌های همکاری لازم را دارند اما گویی جریانی هماهنگ شده‌ تعطیلی همه کنسرت‌ها در سراسر کشور را نشانه رفته‌اند.»

پیش از این علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز ناتوانی در برابر دستورات قضایی برای تعطیلی کنسرت‌ها گفته بود که قوه قضاییه این گونه اقدامات را جزء حقوق خود می‌داند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرده که این وزارتخانه «از قوه قهریه برای مقابله با گروه‌های فشار برخوردار نیست» و تنها می‌تواند آثار هنری را از نظر محتوایی تایید کند که مشکلی از نظر قانونی و شرعی نداشته باشد.

با این حال آقای نوش‌آبادی تاکید کرده که ادامه این قانون‌شکنی‌ها تبعات خوبی به همراه ندارد و باعث بدبینی نسبت به دولت و نظام می‌شود.

دولت حسن روحانی هم قبل از این هشدار داده بود که تعطیلی کنسرت‌های موسیقی و اقدامات مانند آن آثار منفی اجتماعی و فرهنگی دارد.

XS
SM
MD
LG