لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

خانه موسیقی به قوه قضاییه: لغو کنسرت‌ها، سلیقه‌ای و غیرقانونی است


کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کمانچه با حکم داستان نیشابور مجبور به لغو کنسرت خود در این شهر شده است
کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کمانچه با حکم داستان نیشابور مجبور به لغو کنسرت خود در این شهر شده است

خانه موسیقی ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران نسبت به لغو کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف کشور اعتراض کرد و تصمیم مقامات قضایی دراین‌باره را «سلیقه‌ای»، «غیرقانونی» و «ضدامنیتی» خواند.

در تازه‌ترین دور برخورد با هنرمندان موسیقی در ایران از اجرای کنسرت کیهان کلهر در شهر نیشابور با دستور دادستان این شهر جلوگیری شده است. این کنسرت موسیقی قرار بود روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت برگزار شود، اما مقامات قضایی این شهر اعلام کردند که به «درخواست خانواده شهدا» از اجرای آن ممانعت به عمل آمده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت نامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به صادق آملی لاریجانی ریس قوه قضاییه ایران را منتشر کرده که با اشاره به این رخداد و نمونه‌های مشابه آن هشدار می‌دهد که «تسویه حساب‌های سیاسی» به عرصه هنر کشیده است.

این نامه می‌گوید: «جامعه موسیقی ایران روزهای دشواری را پشت سر می‌گذراند... کشیده شدن جنجال‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی به دامان پاک هنر باعث آن شده است که هر روز در گوشه‌ای از ایران، خبری تاسف‌آور از تعطیلی یک کنسرت، لغو یک مجوز، پائین کشیده شدن یک هنرمند و یا توهین علنی به اهالی موسیقی بویژه بانوان ارجمند در تریبون‌های رسمی و عمومی به گوش رسد.»

آذر سال گذشته از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در مراسم اختتامیه مسابقات کشتی آزاد باشگاه‌های جهان به‌خاطر حضور زنان در آن جلوگیری شد. نامه مدیرعامل خانه موسیقی ایران به دو مورد مشابه دیگر نیز اشاره دارد که در یک مورد آن «قبل از اجرای کنسرت ناگفته حافظ ناظری به او اطلاع داده می‌شود که نوازندگان زن حق حضور در صحنه را ندارند و از ورود ایشان به سن ممانعت خواهد شد». مورد دیگر نیز پایین کشیدن حریر شریعت‌زاده همسر سالار عقیلی و نوازنده پیانو از سن بوده است.

حمیدرضا نوربخش در ادامه می‌افزاید: «این رفتار غیرقانونی و ضدامنیتی، علاوه بر آنکه موجب خسارات مادی فراوان به پیکر نحیف جامعه موسیقی کشور شده است، بلکه علی‌الاسف ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به ساحت آبروی فرهنگی نظام و اعتماد عمومی مردم وارد کرده است.»

کنسرت کیهان کلهر در حالی لغو شده است که به گفته خانه موسیقی، «تمامی مجوزهای لازم از مراجع قانونی از جمله فرمانداری، شورای تامین استان و وزارت ارشاد را دریافت نموده بود».

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به این مسئله می‌نویسد: «جای تعجب و اندوه است که یک مقام عالی قضایی، یک تنه و بدون هرگونه توجیه حقوقی به نبرد قانون می‌شتابد و مجوزهای صادره از مراجع ذی‌صلاح را بی‌اعتبار دانسته و در ‌‌نهایت هنگامی که با اعتراض شدید افکار عمومی مواجه می‌شود از اعتبار خانواده معزز شهدا برای خود خرج می‌نماید. به راستی اگر بناست تشخیص فردی یک دادستان مبنا و معیار ابطال مجوزهای قانونی برگزاری کنسرت باشد، دیگر ضرورت معرفی وزارت ارشاد و شورای تامین استان‌ها به عنوان متولی امر چیست؟»

در همین راستا «کانون همبستگی فرزندان شاهد نیشابور» نیز در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران اعلام کرده که «هیچ درخواستی از سوی خانواده شهدا در اعتراض به برگزاری کنسرت کیهان کلهر در نیشابور خطاب به این کانون وجود نداشته است» و اساسا اعضای این کانون با اجرای برنامه‌هایی که موجب شادی و نشاط مردم در چارچوب قانون باشد مخالفتی ندارند.

پیش از این کنسرت کیهان کلهر در تهران هم لغو شده بود که آن دفعه هم سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد که این کنسرت با «حکم قضایی» لغو شده است. ماجرای لغو کنسرت‌ها در مشهد نیز جنجال‌برانگیز بوده و احمد علم‌الهدی امام جمعه این شهر برگزاری کنسرت در مشهد را به مثابه «مطرب‌بازی» در حرم امام هشتم شیعیان دانسته است.

XS
SM
MD
LG