لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

«ثبت هشدار وجود دود» در کابین هواپیمای مصری قبل از سقوط


اعضای خانواده های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مصری
اعضای خانواده های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مصری

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» روز جمعه گزارش داده است که اطلاعات پروازی به دست آمده ازهواپیمای مصری نشان می دهد که دستگاه‌های تشخیص دود در داخل کابین این هواپیما لحظاتی پیش از سقوط به کار افتاده اند.

هواپیمای ایرباس ای-۳۲۰ خطوط هواپیمای مصر که بامداد پنجشنبه با ۶۶ مسافر و خدمه از پاریس عازم قاهره بود که برفراز دریای مدیترانه سقوط کرد. ارتش مصر اعلام کرده است که بقایای اجساد و لاشه این هواپیما را پیدا کرده است.

به گزارش «سی ان ان»این هواپیمای ایرباس ای-۳۲۰دارای «سیستم گزارش و ارتباطی هواپیما» است که به صورت معمول و سیستماتیک گزارش‌ها خود را به خطوط پروازی عامل مخابره می کند.

دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفته اند،نمی توانند گزارش «سی ان ان» را تایید کنند. اما آنها می گویند، سیستم الکترونیکی این هواپیما کمی پیش از سقوط دچار اختلال شده بود.

یکی از این مقام‌ها گفته است، دلایل مختلفی را می توان برای این اختلال در نظر گرفت، شاید نوعی اشکال مکانیکی، سانحه یا حتی انفجار باعث بروز چنین اختلالی شده باشد.

به گزارش رویترز، تصویری از داده‌های اطلاعاتی«سیستم گزارش و ارتباطی هواپیما» در وب سایت «ای. وی هرالد»، یک سایت تخصصی در زمینه هوانوردی،منتشر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، اطلاعات به دست آمده حاکی از وجود دود در توالت در نزدیکی کابین خلبان است. این گزارش می افزاید، این داده ها این احتمال را مطرح می کنند که در این هواپیما قبل از سقوط آتش سوزی رخ داده است.

با این حال کارشناسان هوانوردی می گویند، تنها با بررسی اطلاعات موجود در جعبه سیاه این هواپیما می توان در مورد علت سقوط هواپیمای مصری اظهار نظر کرد.

از سوی دیگر ارتش مصر روز جمعه اعلام کرد که تکه‌هایی از لاشه هواپیمای پرواز ۸۰۴ خط هوایی مصر، بقایای اجساد مسافران و بخشی از وسایل آنها را در نزدیکی شهر اسکندریه در ساحل دریای مدیترانه یافته است.

اسکندریه تنها حدود دویست کیلومتر با شهر قاهره، مقصد نهایی این پرواز، فاصله دارد.

این هواپیمای مصری با ۵۵ مسافر و ۱۰خدمه از فرودگاه شارل‌دوگل در پاریس عازم قاهره، پایتخت مصر بود که بر اساس گزارش‌ها بدون ارسال پیام اضطراری از سوی خلبان، از رادارهای هوایی محو و بعدتر اعلام شد که در جنوب یونان در دریای مدیترانه سقوط کرده است.

پیشتر در مهرماه سال گذشته یک هواپیمای روسی پس از انفجار در صحرای سینا در مصر سقوط کرده بود، انفجاری که گروه حکومت اسلامی مسئولیت آن را برعهده گرفت.

مصر و فرانسه دو کشوری هستند که در ماه‌های گذشته از اهداف اصلی گروه حکومت اسلامی بوده‌اند. با این حال هنوز روشن نیست که آیا سقوط هواپیمای مصری نیز به این گروه یا دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط بوده یا در نتیجه اشکال فنی بوده است.

با این حال مقامات مربوطه احتمال تروریستی بودن سقوط هواپیمای مصری را رد نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG