لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان شد


احمد جنتی، رئیس جدید مجلس خبرگان
احمد جنتی، رئیس جدید مجلس خبرگان

در رأی‌گیری روز سه‌شنبه، چهارم خرداد، احمد جنتی با کسب ۵۱ رأی از ۸۶ رأی اخذ شده، برای یک دوره دو ساله به ریاست مجلس خبرگان رسید.

در انتخابات ریاست دوره پنجم مجلس خبرگان ابراهیم امینی ۲۱ رأی و محمود هاشمی شاهرودی ۱۳ رأی کسب کردند.

رئیس دوره چهارم مجلس خبرگان محمد یزدی بود که در انتخابات اخیر از راه‌یابی به دور پنجم بازماند.

بر مبنای قانون اساسی ایران، مجلس خبرگان رهبری تنها نهادی است که وظیفه و اختیار انتخاب یا برکناری رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

آیت الله خامنه‌ای، بیستم اسفند، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته بود که « خبرگان بعد از من، رهبری انتخاب کند که جلوی دشمن بایستد.»

انتخاب خبرگان رهبری در اسفند ماه گذشته، مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی با تحولاتی مهم در ترکیب راه‌یافتگان همراه شده است.

در دور جدید از مجلس خبرگان، دو چهره عمده اصول‌گرایان از تهران، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی، نتوانستند به این مجلس راه پیدا کنند. یزدی که از روحانیون تندروی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، در دومین، سومین و چهارمین مجلس خبرگان حضور داشته و در دوره چهارم نیز زمانی رئیس آن بوده است. مصباح یزدی، دیگر چهره تندرو، نیز از دور دوم این مجلس در آن حضور داشت.

پیشتر گفته شده بود اکبر هاشمی رفسنجانی و احمد جنتی نامزد هیئت رئیسه نمی‌شوند؛ هاشمی در صدر فهرست راه‌یافتگان از تهران بود و احمد جنتی، تنها کسی است که در فهرست مورد حمایت هاشمی نبود و در انتهای فهرست تهران وارد مجلس شد.

اما روزنامه اعتماد روز پیش نوشت که در ساعات پايانی روز یکشنبه «خبر آمد كه نيامدن جنتی به عرصه رياست مجلس تكذيب می‌شود.

تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز به مناسبت آغاز پنجمین دوره خبرگان رهبری با ارسال پیغامی «مسئولیت» این نهاد را توصیف کرد.

به گفته وی، این مسئولیت، «حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیدهٔ این نظام به سمت هدفهای والا و عالیقدر آن است.»

علی خامنه‌ای در پیام خود ازجمله خواستار توجه مجلس خبرگان «به پدیدهٔ جذاب مردم‌سالاری دینی در میان انبوه شیوه‌های گوناگون حکومت» شد.

محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی از مهمانان افتتاحیه روز سه‌شنبه مجلس خبرگان هستند.

به گزارش روزنامه اعتماد هم‌چنین غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی اکبر صالحی، مصطفی پورمحمدی و حسینعلی امیری، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه از مهمانان افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز سه‌شنبه در پایان مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ان‌شاءالله مردم عزیز ایران اسلامی هم با استقرار مجلس پنجم خبرگان از آینده‌شان مطمئن باشند.»

وی افزود: «امیدواریم سالیان دراز عمر با برکت رهبر معظم انقلاب پایدار بماند و مجلس خبرگان نیازی نداشته باشد در این زمینه تصمیم بگیرد اما بسیار مهم است که فقهایی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند که منتخب مردم هستند.»

XS
SM
MD
LG