لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

دی میستورا: مذاکرات صلح سوریه در دو تا سه هفته آینده برگزار نمی شود


استفان دی میستورا،
استفان دی میستورا،

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه گفته است که دور تازه مذاکرات صلح بین نمایندگان حکومت بشار اسد و مخالفان آن هر زمانی که امکان پذیر باشد برگزار خواهد شد، ولی بعید به نظر می رسد که در دو یا سه هفته آینده برگزار شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، اعلام نشدن زمانی برای از سر گیری مذاکرات صلح سوریه، نشان دهنده مشکلات و معضلات پیش روی تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به این درگیری‌ها در این کشور جنگ زده و کمک به مناطق تحت محاصره است.

اوایل اسفندماه سال گذشته آمریکا و روسیه بر سر طرح آش‌بس و ترک مخاصمه در سوریه توافق کردند. اما ماه گذشته درگیری در سه نقطه از جمله حلب از سرگرفته شد.

درهمین حال، مذاکرات صلح سوریه نیز ماه گذشته به دنبال تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و مخالفان در حلب متوقف شد.

این در حالی است که روز پنجشنبه دفتر استفان دی میستورا در بیانیه‌ای اعلام کرد او در یک کنفرانس ویدئویی با اعضای شورای امنیت باردیگر تایید کرده، قبل از شروع مذاکرات صلح، پیشرفت عملی در مسایلی چون رعایت ترک مخاصمه و دسترسی ساکنان مناطق تحت محاصره نیروهای دولتی به کمک‌های بشر دوستانه ضروری است.

طبق این بیانیه، استفان دی میستورا در خصوص احتمال برگزاری دور آینده مذاکرات صلح سوریه به اعضای شورای امنیت گفته است، هرچه زودتر و زمانی که این مذاکرات امکانپذیر باشد، ولی قطعا طی دو یا سه هفته آینده برگزار نخواهد شد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز گفته است که واشینگتن همانند استفان دی میستورا نگران وضعیت موجود در سوریه است.

خانم پاور اظهار داشت: واضح است خشونت و درگیری از ماه گذشته افزایش یافته و به میزان خشونت‌های پیش از آتش بس نزدیک می شود. خیلی روشن است که نیروهای دولتی و متحدان آن خطر اصلی نقض آتش بس و ترک مخاصمه هستند چرا که مناطق غیر نظامی را هدف قرار می دهند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است: روسیه مسئولیت ویژه‌ای دارد تا حکومت اسد را وادار کند به ترک مخاصمه و آتش بس پایبند باشد و به بمباران مناطق غیرنظامی پایان دهد.

استفان دی میستورا در روز پنجشنبه گفته بود، مذاکرات صلح می بایست تا پیش از اول ماه اوت از سر گرفته شود.

در همین حال، یان اگلند، معاون آقای دی میستورا و مسئول هماهنگی اقدامات بشردوستانه در سوریه، نیز روز پنجشنبه با اشاره به کند بودن روند ارسال کمک‌های لازم برای ساکنان مناطق تحت محاصره،‌ هشدار داده که در سه نقطه تحت محاصره نیروهای دولتی، کودکان دراثر سوء تغذیه در حال مرگ هستند.

یان اگلند اضافه کرده است «از مجموع یک میلیون نفری که قرار بود طی ماه مه از راههای زمینی کمک‌های لازم را به آنها برسانیم فقط توانسته ایم به ۱۶۰ هزار نفر دسترسی پیدا کنیم.»

همه این‌ها در حالی است که دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است روز پنجشنبه اعلام کرد شمار قربانیان جنگ داخلی پنج ساله سوریه از مرز۲۸۰ هزارکشته گذشته است.

XS
SM
MD
LG