لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

استفاده «داعش» از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» در فلوجه


نیروهای عراقی در نزدیکی فلوجه
نیروهای عراقی در نزدیکی فلوجه

هم‌زمان با پیشروی نیروهای عراقی به سمت شهر فلوجه واقع در استان الانبار به منظور آزادی آن از تصرف «داعش» یا گروه «حکومت اسلامی» ساکنان شهر می‌گویند که شبه‌نظامیان از غیر نظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند.

تلویزیون دولتی عراق، جمعه هفتم خرداد اعلام کرد که نیروهای عراقی موفق شدند شهرک السجر را از تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» خارج کنند.

جمعه، پنجمین روز عملیات نیروهای عراقی برای آزاد سازی شهر فلوجه است. فلوجه نخستین شهر عراقی بود که به تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در آمد.

پنجشنبه، نیروهای عراقی موفق شده بودند بخش الکرمه را به طور کامل کنترل کنند. اکنون منابع امنیتی و فرماندهی عملیات مشترک استان الانبار می‌گویند که نیروهای عراقی با پشتیبانی شبه‌نظامیان شیعه (حشد الشعبی)‌ و شبه‌نظامیان داوطلب عشایر سنی، توانستند، پل استراتژیک السجر را که شهرک السجر را به شهر فلوجه متصل می‌کند، از شبه‌نظامیان باز پس بگیرند.

در این منطقه نیروهای عراقی تلفاتی نیز متحمل شدند. شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که دستکم ۲۰ تن از نیروهای نخبه عراقی در حمله هفت مهاجم انتحاری با خودروهای بمب‌گذاری شده، کشته شدند.

نیروهای عراقی همچنین با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا توانستند وارد مناطق بخش ابوالهوا واقع در جنوب غرب فلوجه شوند. این بخش، حدود ۱۰ کیلومتر از پل فلوجه فاصله دارد.

در همین حال سرلشکر اسماعیل المحلاوی فرمانده عملیات الانبار گفت که نیروهای ارتش، پلیس و شبه‌نظامیان عشایر، پیشروی خود را به سمت فلوجه ادامه می‌دهند.

او همچنین از کشته شدن ده‌ها تن از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» انهدام ۱۸ خودروی بمب‌گذاری شده آن‌ها و همچنین تخریب ۵ تونل زیر زمینی خبر داد.

بحران غیر نظامیان

از سویی سازمان ملل متحد بار دیگر از طرف‌های درگیر در عراق خواست تمام تلاش خود را برای حمایت از جان غیر نظامیان در شهر فلوجه و حفاظت از زیر ساخت‌های شهر برپایه قوانین بین‌المللی، به کار ببندند.

فرحان حق معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که دستکم ۵۰ هزار غیر نظامی در شهر فلوجه محاصره هستند. او افزود کسانی که موفق به فرار از شهر شده‌اند، تاکید کرده‌اند که اوضاع فلوجه بسیار وخیم است، مواذ غذایی بسیار کم است، داور به پایان رسیده و بسیاری از خانواده‌ها، از آب آلوده استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که آژانس‌های انسانی که در عراق فعال هستند، بارها نسبت به تهدیدهای موجود برای جان غیر نظامیان در فلوجه هشدار داده‌اند. او ادامه داد که گزارش‌های دردناکی درباره غیر نظامیان محاصره شده در فلوجه که قصد فرار از شهر را دارند به دست آمده است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، کسانی که موفق به فرار از شهر شده‌اند، می‌گویند که از «جاده مرگ» عبور کرده‌‌اند.

به گفته آن‌ها شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»، تک تیراندازهایی برای جلوگیری از فرار غیر نظامیان مستقر کرده‌اند تا بتوانند از آن‌ها به عنوان «سپر انسانی» استفاده کنند.

این افراد همچنین گفتند که شبه‌نظامیان، جاده‌های منتهی به خارج از شهر و همچنین بسیاری از منازل را مین‌گذاری کرده‌اند.

تا کنون حدود ۸۰۰ خانواده موفق به فرار از فلوجه شده‌اند.

برخی گزارش‌ها نیز از بمباران بی هدف شهر که بیشترین تلفات آن از غیر نظامیان است، خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG