لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

سه تهیه‌کننده سینمای ایران به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند


تهیه‌کنندگان سه فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام»، «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» به شعبه چهار بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۰ خرداد گزارش داد که این افراد به دلیل «پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های‌شان در شبکه‌های ماهواره‌ای» به دادسرا احضار شده‌اند.

سعید ملکان تهیه‌‌کننده فیلم «ابد و یک روز»، مرتضی شایسته تهیه کننده فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» و لشگری قوچانی تهیه‌کننده «کوچه بی‌نام» هستند.

منصور لشگری‌قوچانی٬ تهیه کننده فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام»، روز دوشنبه از حضور صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه در دادگاه بررسی پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان «خوانده» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای لشگری قوچانی در این جلسه خطاب به رییس قوه قضائیه گفته که «سینمای ایران ورشکسته است و نیاز دارد تا نهادهای مختلف از جمله صدا و سیما، مخابرات و شهرداری در زمینه اطلاع رسانی از آن حمایت کنند».

وی همچنین در این جلسه افزوده است: «این سه نهاد به وظایف خود در زمینه حمایت از سینما عمل نکرده‌اند و همین مسئله سبب شده است تا تهیه‌کنندگان برای جلوگیری از ورشکستی به راه‌های مختلف تبلیغات تن دهند».

آن‌طور که این تهیه‌کننده گفته است، آنها «به عنوان تهیه‌کنندگان سینمای ایران تیزرهای تبلیغاتی خود را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار» نداده‌اند.

لشگری قوچانی همچنین اعلام کرده که رییس قوه قضائیه ایران بعد از صحبت با قاضی دادگاه، پیشنهاد داده گروهی برای بررسی مشکلات سینما در حوزه تبلیغات راه‌اندازی شود.

عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز هشتم خرداد از تحت تعقیب قرار گرفتن چند تهیه کننده فیلم «ضد انقلاب خارج از کشور» خبر داده بود.

آقای دولت‌آبادی به این افراد نسبت به «پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم خود در شبکه‌های ماهواره‌ای» هشدار داده بود.

این مقام قضایی همچنین از بازداشت‌ هشت تهیه‌کننده کلیپ‌هایی موسیقی‌ که آنها را «مبتذل و غیر مجاز» توصیف کرد، خبر داد.

وی گفته بود کلیپ‌های موسیقی این افراد در یک شبکه معروف که آن را «ضد انقلاب» خواند، پخش می‌شده است.

دادسرای فرهنگ و رسانه مامور رسیدگی به پرونده این هشت تهیه‌کننده کلیپ موسیقی شده است.

ساعتی پس از انتشار این خبر، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، هم اعلام کرد پلیس با سازندگان کلیپ‌های ماهواره‌ای که در تهران تهیه و تولید می‌شود، برخورد خواهد کرد.

مقام‌های قضایی و وزارت ارشاد در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات در این شبکه‌ها بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی است.

آنها همچنین بارها هشدار داده‌اند با کسانی که به هر نحوی با شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از ایران همکاری کنند٬ برخورد خواهند کرد.

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان یکی از مهمترین عوامل تغییر سبک زندگی در ایران نام می‌برند.

با وجود ممنوعیت‌ استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای در ایران٬ بسیاری از گزارش‌ها از روند رو به گسترش گرایش مردم کشور به برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای حکایت دارد.

دامنه برخورد‌ها با فعالان حوزه مد٬ سینما٬ موسیقی٬ هنر و تلویزیونی در یک ماه اخیر و در پی سخنرانی‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

آقای خامنه‌ای در یک ماه گذشته اظهارات تند و صریحی در نقد و نفی مد٬ برند٬ سفر‌های خارجی و آموزش زبان انگلیسی در مدارس و آموزشگاه‌ها داشته است.

احضار سه تهیه کننده به دادسرا هم می‌تواند در راستای موج جدید برخورد‌ها با این فعالان باشد.

«کوچه بی‌نام»، «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» سه فیلمی هستند که محافظه‌کاران نسبت به اکران آنها اعتراض داشته و خواستار توقف اکران آنها شده‌اند.

XS
SM
MD
LG