لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

شرکت ایرباس: فروش هواپیما به ایران با موانع مالی روبرو شده است


قرار است ۱۲ فروند ایرباس A380 هم به ایران تحویل داده شود.
قرار است ۱۲ فروند ایرباس A380 هم به ایران تحویل داده شود.

شرکت هوا-فضای ایرباس می‌گوید که نگرانی‌ها از تجارت با ایران، مانع نهایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری به تهران است. مشکل در انتقال پول از ایران یکی از مشکلات اجرای قرارداد میان تهران و ایرباس عنوان شده است.

جان لهی، مدیر ارشد واحد مشتریان ایرباس، به شماره روز چهارشنبه ۱۲ خرداد روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌جورنال» گفته که اگرچه قرارداد فروش هواپیماهای این شرکت به ایران «در حال پیشرفت است» اما این روند «کندتر از آنچه انتظار می‌رفت، پیش می‌رود».

این مدیر ارشد ایرباس افزوده است: «ما به دنبال یافتن راهی برای خارج کردن پول از ایران از طریق سیستم بانکی هستیم».

این سخنان در حالی بیان شده است که شرکت ایران‌ایر که در چند ماه اخیر به دلیل از رده خارج شدن برخی هواپیماهای قدیمی خود با کمبود شدید هواپیما روبرو شده، گفته که تا پایان سال جاری میلادی هشت فروند هواپیمای نو تحویل خواهد گرفت که پنج فروند آن ایرباس و سه فروند دیگر آن هواپیمای «ATR» خواهد بود.

در جریان سفر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به فرانسه در بهمن ۱۳۹۴ قراردادی برای خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد یورو بین دو طرف به امضا رسید.

اما درباره نحوه تامین مالی این قرارداد توسط طرف ایرانی ابهام وجود داشته است.

جان لهی نیز هشدار داده که اگر این مشکل حل نشود، به معنی این است که «قراردادی اجرا نشده است».

اگرچه تحریم‌های بانکی مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه ایران لغو یا تعلیق شده و دولت‌های آمریکا و اروپایی هم به بانک‌های بین‌المللی برای دادوستد با تهران چراغ سبز نشان داده‌اند، اما تحریم‌های حقوق بشری و موشکی آمریکا علیه ایران و نظام بانکی آن همچنان برقرارند.

بانک‌های ایرانی همچنین در مظان اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی و پولشویی قرار دارند و مجموعه این مسائل باعث شده تا بسیاری از بانک‌های بزرگ بین‌المللی از تجارت با ایران خودداری کنند.

یک روز پیش از سخنان این مدیر ارشد ایرباس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امور بانکی را «تنها مانع» همکاری اقتصادی ایران و اروپا دانست و از آمریکا خواست که «موانع روانی» در این زمینه را برطرف کند و به بانک‌های اروپایی «تضمین» دهد که به دلیل همکاری با ایران مواخذه نخواهند شد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی او و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

XS
SM
MD
LG