لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

ظریف سخنان ترامپ درباره مذاکره مجدد بر سر توافق اتمی را رد کرد


آقای ظریف می‌گوید که توافق هسته‌ای «قراردادی میان ایران و آمریکا نیست» که دونالد ترامپ بخواهد دوباره درباره آن مذاکره کند.
آقای ظریف می‌گوید که توافق هسته‌ای «قراردادی میان ایران و آمریکا نیست» که دونالد ترامپ بخواهد دوباره درباره آن مذاکره کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سخنان دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره توافق اتمی را رد کرده است.

آقای ترامپ اخیرا یک بار دیگر از توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی انتقاد کرده و گفته است که در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری آمریکا، مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ایش را تکرار می‌کند.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ظریف که در استکهلم، پایتخت سوئد به سر می‌برد، گفته که توافق هسته‌ای «قراردادی میان ایران و آمریکا نیست که نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان یا هرکس دیگری بخواهد دوباره بر سر آن مذاکره کند».

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۲ خرداد افزوده که توافق اتمی، قراردادی است که به یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمیمه شده و «مذاکره مجدد» درباره چنین توافقی «ممکن نیست».

بر خلاف دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته که در صورت انتخاب به این سمت، به توافق اتمی پایبند خواهد بود اما به شدت بر اجرای تعهدات ایران نظارت می‌کند.

تقریبا تمام چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه موضع منفی مشترکی درباره این توافق دارند.

دونالد ترامپ هم بارها بر مخالفت خود با توافق اتمی تاکید کرده و گفته بود که این توافق نشانه‌ای از این است که «ما توسط افراد بسیار بسیار احمقی رهبری می‌شویم».

این در حالی است که دولت باراک اوباما در آمریکا از توافق اتمی با ایران به عنوان بهترین راه برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای بدون جنگ نام می‌برد.

اریک ترامپ، پسر این میلیارد جنجالی آمریکایی، نیز اخیرا گفته که موضع منفی علیه توافق اتمی با ایران «یکی از انگیزه‌های اصلی» پدرش برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی آمریکا بوده است.

بر اساس این توافق که پس از ۱۰ سال مذاکره میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد، جمهوری اسلامی پذیرفت تا در قبال لغو یا تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه خود، بخش‌های وسیعی از برنامه اتمی‌اش را متوقف کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارزیابی نهایی خود از برنامه اتمی ایران تاکید کرده که جمهوری اسلامی برای سال‌ها برنامه‌ای مخفیانه مرتبط با ساخت تسلیحات هسته‌ای داشته است.

XS
SM
MD
LG