لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

ظریف: برخی بقایای ذهنی تحریم‌ها در اروپا باقی مانده است


محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران می‌گوید هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم‌های پولی اروپایی باقی مانده است و این به دلیل جریمه‌های سنگینی است که این شرکت‌ها در دوران تحریم متحمل شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف در دیدار با جمعی از نخبگان و فرهیختگان ایرانی مقیم لهستان در ورشو، اظهار کرد که «طرف‌های غربی و به‌خصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند».

به‌گفته وی دولت آمریکا و دستگاه‌های آن باید به بنگاه‌های اقتصادی دنیا اطمینان خاطر بدهند که در تعامل با ایران جریمه نمی‌شوند. وی گفت: «امروز مانعی که برای تعامل و تبادل اقتصادی با ایران وجود دارد، مانع وحشت است.

ظریف روز یکشنبه با سفر به لهستان تور پنج روزه خود به چهار کشور اروپایی را با هدف توسعه روابط تجاری آغاز کرد. این اولین سفر دوره‌ای ظریف به اروپا پس از اجرای برجام است. یک تیم اقتصادی ۶۰ نفره وزیر خارجه را در این سفر همراهی می‌کنند. او قرار است در ادامه سفر دوره‌ای خود که تا ۱۵ خرداد ماه به طول خواهد انجامید، به فنلاند، سوئد و لتونی نیز سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در کنفرانس خبری مشترک دوشنبه ۱۰ خرداد ماه ظریف و همتای لهستانی او ویتولد واشچیکوفسکی، وزیر خارجه لهستان گفت که «من معتقدم خواسته‌ی سفیر ما (در ورشو) برای افزایش مبادلات تجاری دو جانبه به یک میلیارد دلار در سال محقق خواهد شد».

ظریف و همتای لهستانی‌اش تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش همکاری‌های سیاسی امضا کردند.

واشچیکوفسکی که پیش از این سفیر لهستان در تهران نیز بوده است، گفت «پس از سال‌ها حاشیه‌گزینی و حتی محرومیت از حقوق خود، ایران اکنون درحال بازگشت به صحنه بین‌المللی به‌عنوان یک شریک مهم و یک بازیگر مهم است که می‌تواند بر معادلات جهانی تأثیر مثبت داشته باشد».

او افزود که «ما همیشه احساسمان این بوده که ایران بخشی از راه‌حل است و نه بخشی از مشکل.»

این گزارش می‌افزاید تجارت بین ایران و لهستان در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران به حدود ۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

در همین حال، رویترز دوشنبه ۱۰ خردادماه به نقل از میشل کورتیکا معاون وزیر انرژی لهستان نوشت این کشور در حال مذاکره با ایران به‌منظور همکاری در بخش نفت و گاز است که می‌تواند منجر به بستن قراردادهای اکتشاف و تولید شود. سال گذشته مدیرعامل شرکت دولتی توزیع‌کننده گاز طبیعی لهستان (PGNiG) گفت: این شرکت به دنبال گزینه‌های مختلف در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز در ایران به محض لغو تحریم‌هاست.

سفر ظریف به ورشو چند هفته پس از این که او گفت ایالات متحده آمریکا باید قدم‌های محکمی در راه تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در ایران بردارد صورت گرفته است.

علیرغم برداشته شدن بخش زیادی از تحریم‌ها، آمریکا هنوز تحریم‌هایی که مربوط به برنامه‌ی موشکی ایران است را به قوت خود باقی نگه داشته است. بانک‌های اروپایی نیز، که اغلب در آمریکا شعبه دارند، به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا در تجارت با ایران تعلل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG