لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

بشار اسد وعده داد که سراسر خاک سوریه را «آزاد» کند


بشار اسد روز سه‌شنبه پارلمان جدید سوریه را افتتاح کرد.
بشار اسد روز سه‌شنبه پارلمان جدید سوریه را افتتاح کرد.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد وعده داد که سراسر خاک اين کشور را مثل شهر تاریخی پالمیرا که در تصرف گروه «خلافت اسلامی» بود «آزاد» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با سخنرانی بشار اسد در پارلمان جدید سوریه نیروهای دولتی عملیات تهاجمی خود را در شمال استان رقه مرکز خلافت خودخوانده گروه «خلافت اسلامی» ادامه می‌دهند. در عین حال نیروهای دولتی محلات تحت کنترل شورشیان در حلب بزرگترین شهر سوریه را محاصره کرده‌اند.

بشار اسد ادعا کرد که موقعیت نیروهای دولتی به نسبت یکسال پیش بسیار بهتر است و از مردم سوریه خواست «نگران نباشند چون وضعیت خوب است».

در آغاز این جلسه و همزمان با ورود بشار اسد به صحن پارلمان، نمایندگان برخاسته و شعار دادند: «بشار تو روح ما هستی و خون‌مان را برای تو فدا می‌کنیم».

از سپتامبر سال ۲۰۱۵ و دخالت نظامی روسیه موقعیت نیروهای دولتی بهبود یافته و آنها توانسته‌اند مناطق گسترده‌ای را از شورشیان بازپس بگیرند. بزرگترین پیروزی نیروهای دولتی بازپس گیری شهر پالمیرا از پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» در مارس امسال بود.

بشار اسد در بخشی از سخنانش که با کف زدن‌های ممتد نمایندگان پارلمان روبرو شد گفت: «همان طور که ما شهر پالمیرا و مناطق دیگری را قبل از آن آزاد کردیم، تمامی خاک سوریه را آزاد خواهیم کرد. ما غیر از پیروزی هیچ گزینه دیگری نداریم».

رییس جمهوری افزود: «جنگ ما علیه تروریسم ادامه خواهد یافت نه به این خاطر که ما جنگ را دوست داریم بلکه به این دلیل که آنها جنگ را به ما تحمیل کردند».

او کشورهای خارجی را مسئول جنگ داخلی پنج ساله سوریه معرفی کرد و افزود: «تا زمانی که تروریسم را در هر کجا که باشد ریشه‌کن نکنیم خونریزی پایان نخواهد یافت».

این نخستین سخنرانی بشار اسد در پارلمان است که نمایندگان آن اخیرا انتخاب شده‌اند و اولین سخنرانی عمومی او از ماه ژانویه تاکنون.

او از حکومت چین به خاطر وتوی قطعنامه شورای امنیت برای تحریم حکومت سوریه چند ماه پس از شروع جنگ تشکر کرد. در عین حال از حکومت‌های روسیه و ایران و گروه حزب‌الله لبنان، متحدان اصلی رژیم بشار اسد که در تغییر تعادل نظامی به نفع نیروهای دولتی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرده اند، نيز تشکر کرد.

بشار اسد، شورشیان را مسئول شکست سه دوره مذاکرات غیرمستقیم صلح در ماه‌های گذشته معرفی کرد و مخالفان خود را «خائنان وابسته به قدرت‌های خارجی که به گلیم زیر پای اربابان‌شان بدل شده‌اند» توصیف کرد.

نیروهای مخالف می‌گویند بشار اسد در طرح انتقال قدرت و آینده سیاسی کشور نباید مشارکت داشته باشد.

بشار اسد مخالفت خود را با هر گونه تغییر در قانون اساسی که ممکن است به تقسیم سوریه بر اساس تمایزهای قومی و مذهبی منجر شود اعلام کرد.

او گفت: «یک نظام فرقه‌ای فرزندان ملت را به دشمن و خصم یکدیگر بدل می‌کند»‌.

بشار اسد به دو عملیات تهاجمی جداگانه به سمت شهر رقه نیز اشاره کرد. در روزهای اخیر ارتش سوریه با پشتیبانی هواپیماهای روسی از جنوب غربی و نیروهای دمکراتیک سوریه که اساسا شامل پیکارجویان کرد و تحت حمایت آمریکا است، از شمال و غرب تهاجم گسترده خود را به سوی رقه مرکز خلافت خودخوانده گروه «خلافت اسلامی» آغاز کرده‌اند.

شرفان درویش از رهبران نیروهای دمکراتیک سوریه روز سه‌شنبه گفت پیکارجویان این گروه دو روستای دیگر را تصرف کرده‌اند.

حملات این گروه از هفته گذشته و با حمایت هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای تصرف شهر منبج که در مسیر تدارکاتی مهم بین مرز ترکیه و شهر رقه قرار دارد، آغاز شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مستقل که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ داخلی را جمع آوری می‌کند، روز سه‌شنبه اعلام کرد پیکارجویان نیروهای دمکراتیک سوریه اکنون به دو کیلومتری جنوب منبج رسیده‌اند. به گفته این نهاد، از زمان شروع این عملیات نیروهای دمکراتیک سوریه ۵۲ روستا و مزرعه را تصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG