لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

کلینتون: نامزدی یک زن نقطه عطفی در تاریخ آمریکا است‎


کلینتون در میان هوادارانش در نیویورک در روز رقابت‌های درون‌حزبی «سه‌شنبه بزرگ»
کلینتون در میان هوادارانش در نیویورک در روز رقابت‌های درون‌حزبی «سه‌شنبه بزرگ»

هیلاری کلینتون به پیروزی‌های خود در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری در روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت ایران) ادامه داده است.

او در یک سخنرانی گفته «ما به نطقه عطفی رسیده‌ایم» و «برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک زن، نامزد یک حزب اصلی می‌شود».

خانم کلینتون از رقیب خود، برنی سندرز، نیز تشکر کرده و به او به خاطر به راه انداختن «کارزاری فوق‌العاده» تبریک گفته است؛ «معتقدیم که در کنار هم، قوی‌تر هستیم. مخاطرات انتخاباتِ پیش‌رو زیاد است و انتخاب نیز واضح و مشخص است».

برنی سندرز گفته کلینتون تماس تلفنی «خوشایندی» با او داشته، و به خانم کلینتون پیروزی‌هایش را تبریک گفته است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا از ایالت‌هایی که رقابت‌های ۱۸ خرداد در آنها جریان داشته، تا کنون در نیوجرسی و نیومکزیکو به پیروزی رسیده‌است. سندرز نیز داکوتای شمالی و مونتانا را از آن خود کرده‌است.

برآورد اولیه از انتخابات مقدماتی در ایالت نیوجرسی با مجموع ۱۲۶ دلگیت، حاکی‌ست که برتری هیلاری کلینتون در برابر برنی سندرز، به ۲۷ درصد می‌رسد.

انتخابات درون‌حزبی در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، یعنی کالیفرنیا نیز برگزار شده است.

شمارش یک چهارم آرای کالیفرنیا نشان می‌دهد که کلینتون دلگیت‌های بیشتری کسب کرده‌است. هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده‌است.

کیلنتون می‌گوید اتحاد از جدایی و پل‌ها از دیوارها بهترند

​سندرز می‌گوید ما با هم هستیم؛ او از ایالت‌هایی که رقابت‌های سه‌شنبه در آنها برگزار شده، تشکر کرده‌است

روز گذشته برآورد «آسوشیتدپرس» نشان می‌داد که آرای (دلگیت‌‌های) خانم کلینتون در حال حاضر به حد نصاب برای آنکه به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات معرفی شود، رسیده است.

کارزار انتخاباتی سندرز و خود او تاکید کرده‌اند که به رقابت، تا زمان برگزاری گردهمایی ملی حزب دمکرات در ماه آینده میلادی ادامه می‌دهند. مجموع آرای رقابت‌های درون‌حزبی و نیز آرای ابــرنمایندگان (اعضای بانفوذ و ارشد حزب که می‌توانند به هرکسی مایل باشند، رای دهند) به معرفی نامزد نهایی حزب در گردهمایی ملی آن می‌انجامد.

در حزب جمهوری‌خواه، با کناره‌گیری تد کروز و جان کیسیک، آخرین رقبای دونالد ترامپ، او به عنوان نامزد احتمالی حزب شناخته می‌شود.

تحلیلگران و ناظران انتخاباتی در آمریکا می‌گویند، کلینتون پس از رقابت نزدیکی که با سندرز داشته، از این پس باید تلاش خود را بر متحد کردن دوباره حزب، و نیز رقابت نهایی با نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان، یعنی دونالد ترامپ، متمرکز کند.

برنی سندرز موفق شده جمعیت انبوهی را پای سخنرانی‌های ایالتی خود بیاورد. جوانان بسیاری از هواداران حزب دمکرات و نیز جوانان مستقل از او حمایت می‌کنند و کارزار مجازی گسترده‌ای نیز حامی اوست. خبرگزاری رویترز می‌گوید کلینتون در مقابل از حمایت مسن‌ترها برخوردار است؛ با کارزاری که در مواردی بر ادامه سیاست‌های باراک اوباما بنا شده‌است.

XS
SM
MD
LG