لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۴

اوباما با افزایش نقش ارتش آمریکا در افغانستان «موافقت کرده‌است»


سرباز آمریکایی در افغانستان
سرباز آمریکایی در افغانستان

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده، ۲۰ خرداد ماه، به خبرگزاری رویترز گفته است رئیس‌جمهوری آن کشور با افزایش نقش و فعالیت‌های نیروهای مسلح آمریکایی برای همراهی با نیروهای مسلح افغان در نبردها علیه طالبان موافقت کرده است.

به گفته این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که نامش فاش نشده، این موضوع به معنی صدور مجوز برای ارتش در استفاده بیشتر از قدرت هوایی، به ویژه در حمایت‌های نزدیک هوایی است.

این مقام وزارت دفاع در عین حال تاکید کرده است که توافق اوباما به معنی دادن اختیار بلندمدت برای هدف قرار دادن طالبان نیست.

به گزارش رویترز بر اساس سیاست جدید، ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان، اجازه خواهد داشت سربازان را برای همراهی نیروهای متعارف ارتش افغانستان به میدان بفرستد. تا کنون ارتش ایالات متحده تنها نیروهای ویژه ارتش افغانستان را در نبردها همراهی و حمایت می‌کرد.

در عین حال مجوز اوباما حضور ارتش آمریکا در جریان نبردها را تنها محدود به زمانی می‌کند که «رهاوردی راهبردی» از آن حاصل شود. به این معنی که سربازان آمریکایی نباید در ماموریت‌های هر روزه‌ی نیروهای متعارف ارتش افغانستان حضور داشته باشند.

باراک اوباما طی سال‌های گذشته به مرور از شمار نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان کاسته است. قرار بود این تعداد تا پایان سال جاری میلادی به ۵۵۰۰ نفر محدود شود. روزنامه نیویورک‌تایمز در فوریه گذشته گفته بود احتمالا این برنامه عوض خواهد شد. ژنرال نیکلسون پیش از آن که ماموریت خود را در افغانستان آغاز کند گفته بود مایل است به وضعیت و نیازهای افغانستان از ارتش آمریکا، «نگاهی دوباره» بیاندازد.

ارتش آمریکا، به دستور باراک اوباما، در اوایل خردادماه، ملا منصور، رهبر طالبان را هدف قرار داد و در حمله‌ای هوایی در پاکستان او را از میان برداشت.

در آن زمان خبرگزاری رویترز گفته بود این حمله به وضوح تمایل رئیس‌جمهوری آمریکا را برای هدف قرار دادن دستگاه رهبری طالبان افغانستان در پاکستان نشان می‌دهد.

طالبان از سال ۲۰۰۱ به این سو، به طوری بی‌سابقه‌ای بخش‌های گسترده‌ای از کشور را در کنترل گرفته‌ یا تحت تهاجم قرار داده‌ است.

یک روز پس از اعلام خبر حمله به ملا منصور، اوباما گفت کشته شدن او «گام مهمی» در روند احیا و تثبیت صلح در افغانستان است. او تاکید کرده بود «طالبان باید از فرصت به‌دست‌آمده برای انتخاب تنها راه واقعی، جهت پایان دادن به نبردهای طولانی استفاده کند؛ برای مصالحه در روندی که به سوی صلحی پایدار و رفاه می‌انجامد، به دولت افغانستان ملحق شود».

XS
SM
MD
LG