لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

طالبان رهبر جدید خود را انتخاب کرد


ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان معاون رهبر پیشین این گروه بوده است
ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان معاون رهبر پیشین این گروه بوده است

گروه طالبان گزارش‌ها درباره کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر خود را تایید کرد و از ملا هبت‌الله آخوندزاده به عنوان رئیس جدید این گروه شبه‌نظامی نام برد.

ملا هبت‌الله آخوندزاده پیش از این معاون ملا اختر محمد منصور بوده، چهره‌ای که از وی به عنوان یکی از قضات گروه طالبان نیز نام برده شده است.

بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی روز چهارشنبه ۵ خرداد به نقل از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان خبر انتخاب ملا هیبت‌الله آخوندزاده را اعلام کرده و افزوده که شورای رهبری طالبان سراج الدین حقانی و ملایعقوب پسر ملا عمر اولین رهبر طالبان را نیز به عنوان معاونان وی برگزیده است.

این گزارش همچنین به نقل از یک منبع معتبر در دولت افغانستان بدون ذکر نام وی می‌گوید که حکومت افغانستان اهمیتی به تغییر رهبر طالبان نمی‌دهد و همان سیاست‌ پیشین را در برابر این گروه دنبال می‌کند.

ملا اختر محمد منصور روز اول خرداد در پی حمله یک پهپاد آمریکایی در خاک پاکستان کشته شد، رخدادی که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آن را گام مهمی در روند احیا و تثبیت صلح در افغانستان دانسته است.

بیانیه طالبان درباره کشته شدن رهبر خود نیز حمله پهپاد آمریکایی به وی را تایید می‌کند. در این بیانیه که خبرگزاری ان‌بی‌سی آن را بازتاب داده، آمده است: «امارت اسلامی افغانستان با دلی اندوهگین اما اعتقاد راسخ به خواست الله اعلام می‌کند که ملا اختر محمد منصور روز شنبه در پی حمله آمریکا و نیروهای شیطانی با پهپاد شهید شد.»

ملا اختر محمد منصور تابستان سال گذشته به دنبال اعلام مرگ ملا عمر به رهبری گروه طالبان برگزیده شد. ان‌بی‌سی نیوز اما در گزارشی درباره رهبر جدید طالبان از وی به عنوان یکی از معلمان ملا اختر محمد منصور نام می‌برد.

این گزارش می‌گوید، زمانی که آخوندزاده سال گذشته به عنوان معاون رهبر طالبان انتخاب شد، او یک مدرسه مذهبی بزرگ در استان بلوچستان پاکستان را اداره می‌کرد و پس از آن نیز در مقام یکی از معلمان ملا منصور او نفوذ بسیاری بر رهبری طالبان داشت.

آمریکا می‌گوید از زمانی که ملا منصور رهبری طالبان را به دست گرفت، این گروه دست به حملات تروریستی بسیاری زد و جان هزاران غیرنظامی افغان و نیروهای امنیتی این کشور را گرفت.

XS
SM
MD
LG