لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ایران ورود ملا منصور از خاک ایران به پاکستان را تکذیب کرد


ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان
ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان

ایران روز دوشنبه سوم خرداد گزارش‌های مربوط به این‌که رهبر طالبان افغانستان پیش از کشته شدن، از خاک ایران به پاکستان رفته‌بوده را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی پیرامون حضور ملا اختر منصور، رهبر گروه طالبان، در ایران اظهار داشت: «مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد.»

ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان، و راننده او روز شنبه در حالی که در شاهراه ارتباطی ایران به شهر کویته، مرکز بلوچستان پاکستان، در حال تردد بودند بر اثر حمله هوایی یک پهپاد آمریکایی کشته شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود، وی درخصوص کشته شدن ملا اختر منصور نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.»

خبر حضور رهبر طالبان افغانستان در ایران پیش از کشته شدن وی، در حالی از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب می‌شود که یک روز پیش از آن، گزارش‌هایی در ارتباط با احتمال حضور وی در ایران منتشر شده بود.

رسانه‌های پاکستان روز یک‌شنبه خبر دادند که از جسد یکی از دو سرنشین خودرویی که هدف حمله پهپاد آمریکایی قرار گرفته گذرنامه‌ای با نام «ولی محمد، پسر شاه محمد» پیدا شده و بر روی این گذرنامه مهر روادید ایران دیده می‌شود.

یک منبع مطلع افغان روز یکشنبه به رادیو اروپای آزاد گفت که «ولی محمد»، لقب و ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان است و عکس گذرنامه یافت شده نیز شباهت زیادی به ملا اختر منصور دارد.

بنا بر این گزارش‌ها این مهر نشان می‌دهد که «ولی محمد» اواخر ماه مارس به ایران رفته و روز ۲۱ مه از مرز تفتان ایران عبور کرده و به پاکستان بازگشته است.

گذرنامه یافت‌شده در خودرویی که هدف پهپاد قرار گرفته‌است
گذرنامه یافت‌شده در خودرویی که هدف پهپاد قرار گرفته‌است

یک منبع مطلع افغان روز یکشنبه به رادیو اروپای آزاد گفت که «ولی محمد»، لقب و ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان است و عکس گذرنامه یافت شده نیز شباهت زیادی به ملا اختر منصور دارد.

این منبع مطلع افغان که نخواسته نامش فاش شود به رادیو اروپای آزاد گفت که «افزایش ابعاد عملیات مخفی همکاری بین تهران و طالبان افغانستان به رهبری ملا منصور» پس از افزایش تهدیدات حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان در اوایل سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است.

این منبع افغان افزود که ظهور داعش «دلیل اصلی» همکاری ایران و طالبان افغانستان است و در همین حال تهران علاقه‌مند است ترتیبی دهد که طالبان تبدیل به یکی از هم‌پیمانان نزدیک عربستان سعودی در منطقه نشود.

در همین حال منابع افغان طی ماه‌های اخیر گفته‌اند که طالبان در سال‌های اخیر کوشیده تا «از اتکای خود به کمک و پشتیبانی پاکستان کاسته و به جای آن از ایران و روسیه کمک بگیرد.»

حکومت ایران زمانی گروه طالبان را یکی از بزرگترین خطرهای امنیتی برای خود تلقی می‌کرد اما رابطه جمهوری اسلامی ایران با این گروه مدتی است که ابعاد دیگری به خود گرفته‌است.

دولت مرکزی افغانستان بارها با صراحت «حمایت پاکستان از طالبان» را محکوم کرده ولی تاکنون در مورد «حمایت ایران از این گروه» واکنش رسمی نشان نداده‌است.

مقامات حکومت ایران نیز تاکنون در مورد ادعای مربوط به همکاری آن کشور با طالبان موضع‌گیری نکرده‌اند. دیپلمات‌های ایرانی مستقر در افغانستان به ندرت با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند.

XS
SM
MD
LG