لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

خبرگزاری فرانسه: مقام ارشد طالبان مرگ ملا اختر را تأیید کرد


گفته می‌شود این جسد متعلق به رهبر کشته شده طالبان است
گفته می‌شود این جسد متعلق به رهبر کشته شده طالبان است

یک مقام ارشد طالبان افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که رهبر این گروه در حمله پهبادی آمریکا در پاکستان کشته شده و نشست اضطراری برای تعیین جانشین ملا اختر منصور در دستور کار است.

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه اول خرداد ماه اعلام کرد که ملا اختر محمد منصور، هدف حمله هوایی پهپاد ارتش این کشور قرار گرفته‌، و مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری‌ها گفتند که او «احتمالاً» در این حمله کشته شده‌است.

پنتاگون در این زمینه اعلام کرد که دستور این حمله توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، صادر شده، پس از آن روز یکشنبه سرویس اطلاعاتی دولت افغانستان مرگ ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان، را بر اثر حمله هوایی یک پهپاد آمریکایی تأیید کرد.

با این حال وزارت خارجه پاکستان در حالی که مراتب اعتراض خود را به «نقض حریم پاکستان» توسط پهباد آمریکایی اعلام کرد، به این نکته بسنده کرد که در محل حادثه یک گذرنامه پاکستانی به نام «ولی محمد» پیدا شده که ویزای معتبر ایرانی داشته است.

در این زمینه خبرگزاری رویترز نوشت که تصویر استفاده شده در این گذرنامه که به رویت این خبرگزاری رسیده، به عکس‌های قدیمی موجود از ملااختر منصور شباهت دارد، گرچه وزارت خارجه پاکستان در مورد احتمال سفر ملااختر منصور با استفاده از نامی دیگر سکوت کرده است.

گفته شده دارنده این گذرنامه که گمان می‌رود ملا اختر منصور باشد، روز شنبه از ایران وارد بلوچستان پاکستان شده باشد.

فرد دیگری در این حمله کشته شد، شناسایی شده و به گفته وزارت خارجه پاکستان، یک راننده تاکسی محلی است.

پاکستان همچنین اعلام کرده بود که نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور، پیش از وقوع حمله از آن مطلع نشده است.

ملا اختر منصور کمتر از یک سال پیش، در ژوئیه سال ۲۰۱۵، به رهبری طالبان برگزیده شد، و اعلام رهبری او پس از آن صورت گرفت که طالبان بالاخره پس از دو سال تأیید کرد ملا عمر، بنیانگذار و رهبر مشهورش، مرده است.

اداره امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای در تأیید مرگ رهبر طالبان افغانستان اعلام کرده که «منصور از مدت‌ها پیش به دقت زیر نظر گرفته شده‌بود ... تا این‌که به همراه دیگر افراد مسلح، سوار بر خودرو، در منطقه بلوچستان [پاکستان] هدف قرار گرفت».

در مورد کشته شدن ملااختر منصور، در آذرماه کشته هم گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شد، و در حالی که یک مقام دولتی افغانستان از کشته شدن رهبر طالبان این کشور خبر داد، گروه طالبان این مسئله‌ را تکذیب کرد.

یک روز پس از این گزارش‌ها، گروه طالبان با انتشار یک پیام صوتی منسوب به ملا اختر محمدمنصور، از زنده و سالم بودن رهبر خود خبر داد.

با این حال در همان زمان هم یکی از اعضای گروه طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرده بود که این پیام صوتی «جعلی» و «گروه طالبان افغانستان «در حال خریدن زمان برای انتخاب رهبر بعدی» است».

XS
SM
MD
LG