لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

ناتو برای مهار روسیه نیروهای بیشتری به مرز این کشور اعزام می‌کند


نشست روز سه‌شنبه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل.
نشست روز سه‌شنبه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل.

کشورهای آمریکا، بریتانیا و آلمان روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد طرحی برای اعزام نیروی جدید ناتو به مرزهای روسیه در سال آینده را اعلام کردند. ولی برخی از کشورهای شرقی عضو ناتو می‌خواهند این پیمان نظامی برای مهار روسیه اقدامات بیشتری انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در آستانه برگزاری جلسه مهم سران کشورهای عضو ناتو که به زودی در لهستان برگزار خواهد شد، نیرومندترین کشورهای عضو این پیمان اعلام کردند از سال آینده برای مهار قدرت‌نمایی روسیه در منطقه، مثل نیروهایی که این کشور در سال ۲۰۱۴ در کریمه مستقر کرد، یک واحد نظامی در مرزهای شرقی ناتو مستقر خواهند کرد.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا در جلسه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو گفت: «بریتانیا فرماندهی یک گروهان را به عهده خواهد گرفت. این اقدام پیام بسیار قاطعی به روسیه خواهد بود که ما در برابر تعرض آن کشور از لهستان و کشورهای ناحیه بالتیک دفاع خواهیم کرد».

اعزام این گروهان‌ها بخشی از یک طرح گسترده‌تر ناتو برای مهار روسیه است که باید در اجلاس این پیمان در روز هشتم ژوئیه در لهستان به تصویب برسد. اجزای دیگر این طرح عبارتند از تغییر چرخشی نیروهای مستقر در مرزهای شرقی ناتو، انبار کردن تجهیزات و تشکیل یک واحد نظامی با قابلیت تحرک بالا که از سوی نیروهای واکنش سریع ۴۰ هزار نفری پیمان ناتو حمایت خواهد شد.

ناتو امیدوار است با اجرای این طرح پیچیده در آینده از اقدامات تعرضی روسیه، مثل الحاق خاک کریمه که در فوریه ۲۰۱۴ باعث نگرانی شدید کشورهای شرقی ناتو شد، جلوگیری کند.

دولت‌های آمریکا و آلمان نیز در جلسه وزیران دفاع ناتو در شهر بروکسل اعلام کردند واحدهای نظامی جدیدی را به مرزهای شرقی این پیمان اعزام خواهند کرد. تخمین زده می‌شود که مجموعه این نیروها با در نظر گرفتن مشارکت سایر اعضای ناتو چهار هزار پرسنل را شامل شود.

به احتمال زیاد نیروی اعزامی آلمان در لیتوانی، نیروهای آمریکایی در لهستان و نیروهای بریتانیایی در استونی مستقر خواهند شد و طبق یک جدول زمانی شش و یا ۹ ماهه محل استقرار آنها خواهد چرخید. به گفته مقامات ناتو، در نهایت سایر کشورهای عضو پیمان فرماندهی این نیروها را برعهده خواهند گرفت.

انتظار می‌رود چهارمین گروهان اعزامی که شامل نیروهای کانادایی است در لاتویا مستقر شود هر چند دولت کانادا هنوز این خبر را علنی نکرده است. فرانسه نیز حدود ۲۵۰ نفر از نظامیان خود را به این مناطق اعزام خواهد کرد.

علاوه بر این آمریکا یک گردان زرهی که معمولا پنج هزار پرسنل دارد و تجهیزات اضافی را به منطقه خواهد فرستاد.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: «حضور این گردان زرهی دائمی خواهد بود و در هر دوره چرخشی از ماموریتش تجهیزات خود را خواهد آورد. علاوه بر این، تجهیزات یک گردان زرهی دیگر به منطقه ارسال می‌شود تا در لحظات بحرانی پرسنل این واحد به سرعت به منطقه اعزام شده و آماده عملیات باشند».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید کشورهای شرقی عضو ناتو از این طرح که بزرگترین طرح استقرار نیروهای نظامی در منطقه پس از پایان جنگ سرد است، استقبال کرده ولی برای دفاع از خود در برابر نیروهای مسلح نیرومند روسیه خواستار حمایت بیشتری هستند.

پس از هشدار یک ژنرال ارتش آمریکا که هفته گذشته گفت ناتو فقط ۷۲ ساعت قبل از وقوع حمله زمینی و موشکی روسیه از اقدام آن کشور مطلع خواهد شد، لهستان و کشورهای ناحیه بالتیک برای پیشگیری از برتری قوای روسیه خواستار استقرار سامانه‌های ضد موشکی پیشرفته در این کشورها هستند.

چنین سامانه‌ای به معنای استقرار تعداد بسیار بیشتری از جنگنده‌های ناتو و موشک‌های هدایت شونده زمین به هوا در خاک کشورهای ناحیه بالتیک است.

همزمان کشورهای جنوبی ناتو مثل رومانی و بلغارستان، خواهان گسترش و تقویت حضور نیروهای دریایی ناتو در دریای سیاه، که روسیه در آنجا یک ناوگان کامل دارد، و استقرار نیروهای زمینی بیشتری در این منطقه هستند.

دریای سیاه با توجه به منابع انرژی و نزدیکی آن به خاورمیانه هم برای روسیه و هم برای غرب اهمیت استراتژیک دارد.

از نگاه روسیه این اقدامات پیمان ناتو خصمانه تلقی می‌شوند. فرستاده روسیه در ناتو هشدار داد این اقدامات صلح در اروپای مرکزی را به خطر می‌اندازد.

دولت روسیه در عین حال می‌گوید سامانه دفاع موشکی آمریکا، که به گفته واشینگتن برای دفاع از کشورهای ناتو در برابر تهدید موشکی ایران در کشورهای اروپای شرقی مستقر شده، تنش را افزایش می‌دهد.

دولت آمریکا این ادعا را تکذیب کرده و ناتو نیز می‌گوید توافق سال ۱۹۹۷ با مسکو در مورد عدم اعزام نیروهای رزمی قابل توجه به مرزهای روسیه را نقض نکرده است.

داگلاس لوت سفیر آمریکا در ناتو به خبرنگاران گفت: «با چند گروهان رزمی نمی‌توان جایی را اشغال کرد. ولی با چنین نیرویی می‌توان جلوی تهاجم را گرفت و می‌توان روی محاسبات یک مهاجم بالقوه در مورد فواید و هزینه‌های هر عملیات تهاجمی تاثیر گذاشت».

XS
SM
MD
LG