لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

نامه ۷۰ چهره دانشگاهی به روحانی در اعتراض به سکوت در قبال حصر


مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی
مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی

هفتاد تن از چهره‌های علمی ساکن آمریکا و کانادا در نامه‌ای به حسن روحانی از «سکوت و بی‌اعتنایی» نسبت به حصر «غیرقانونی» میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اعتراض کردند.

این نامه که نوآم چامسکی، یِرواند آبراهامیان، ژانِت آفاری، نیره توحیدی، علی میرسپاسی و مایکل والزر شماری از امضاکنندگان آن هستند٬ به مناسبت سالگرد اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ منتشر شده است.

متن کامل این نامه روز چهارشنبه (۲۶ خرداد) در سایت«کلمه» منتشر شده و امضاء کنندگان آن تاکید کرده‌اند که می‌دانند رفع حصر این سه نفر فراتر از اختیارات قوّه مجریه است.

آنها نوشته‌اند اعتراض به مجازاتی که این سه تن بیش از شش سال است همراه با بیماری‌های حادّ گرفتار آن هستند «بیش از هر چیز خواسته‌ای انسانی و اخلاقی» است.

در این نامه همچنین حسن روحانی به عنوان یک «حقوق‌دان» مورد خطاب قرار گرفته و به وی یادآوردی شده که «در هیچ نظام حقوقی دنیا از جمله فقه اسلامی مجازات شهروندان منتقد بدون حکم دادگاه صالحه هرگز وجاهت قانونی ندارد.»

در این نامه آمده که موسوی و کروبی در سال ۸۸ به همراه «بخش معتنابهی از مردم ایران به تدلیس در نحوه برگزاری و تقلب در اعلام نتایج اعتراض نمودند» که اعتراض آنها تحمل نشد.

امضاء‌کنندگان این نامه افزوده‌اند که «اگر اعتراض مسالمت‌آمیز شخصیت‌هایی با چنین سوابقی در جمهوری اسلامی تحمل نشود، به طریق اولی اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان عادی هم تحمل نمی‌شود.»

آنها خطاب به روحانی نوشته‌اند تا زمانی که «قدم‌های مؤثر در جهت حل این مشکل برداشته نشود، جامعه جهانی نمی‌تواند عزم دولت شما را در اجرای اصلاحات داخلی به منصه تأیید برساند.»

در این نامه همچنین به وضوح از رئیس جمهوری ایران خواسته شده تلاش کند دست‌کم «مقدّمات برگزاری محاکمه متهمان در دادگاه عمومی صالح» را فراهم کند.

در بخش دیگری از این نامه از روحانی خواسته شده «با رعایت تعهد خود آزادی همه زندانیان سیاسی که غیرعادلانه محبوس شده‌اند را به ارمغان» آورد.

این نامه در شرایطی منتشر شده که حسین کروبی٬ فرزند مهدی کروبی هفته گذشته گفته بود رفع حصر رهبران جنبش سبز پیش از انتخابات سال ۱۳۹۶ را بعید می‌داند.

علی مطهری، نماینده مجلس هم در تیرماه ۹۴ خبر داده بود رهبر جمهوری اسلامی با محاکمه مهدی کروبی و ميرحسين موسوی مخالفت کرده است.

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۱۳۹۲ بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم وعده رفع حصر رهبران جنبش سبز در صورت دست‌یابی به کرسی ریاست جمهوری را داده بود.

با گذشت حدود سه سال از زمان به قدرت رسیدن روحانی در ایران٬ این وعده وی تاکنون محقق نشده و برخی دولتی‌ها نیز گفته‌اند دولت در این زمینه اختیاری ندارد.

این در حالی است که ۱۴ خرداد اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی گفته دولت در زمینه حصر می‌تواند کاری انجام دهد.

آقای امیر ارجمند گفته که «به نظر ما می‌تواند کاری انجام دهد از جمله و مهمتر از همه روشن کردن وضعیت حقوقی حصر است.»

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر هستند و تلاش‌های پیدا و پنهان برای رفع حصر آنها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

XS
SM
MD
LG