لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

انتقاد کارتر از بمباران متحدان آمریکا در سوریه توسط روسیه


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه از بمباران شورشیان مورد حمایت آمریکا توسط جنگنده‌های روسی انتقاد کرده است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا آمریکا نیز گفته است، روسیه به درخواست آمریکا برای توقف حملات به شورشیان سوری توجهی نکرده است.

روز گذشته یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که جنگنده های روسیه مواضع بمباران شورشیان مورد حمایت آمریکا را که در حال جنگ با گروه حکومت اسلامی، داعش ، هستند،بمباران کرده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اشتون کارتر که روز جمعه در ساختمان وزارت دفاع، پنتاگون با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت، حملات روس‌ها«مساله» ساز است و آنها از «خط اضطرارای» که برای جلوگیری از بروز سانحه در جریان عملیات هوایی در سوریه تعیین شده، سوء استفاده کرده اند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود نیز به رویترز گفته است، پس از حمله هوایی اول روسیه به مواضع شورشیان متحد آمریکا، از طریق خط اضطراری از روس‌ها خواسته شد که حملات را متوقف کنند. آما آنها به این درخواست‌ توجهی نکردند.

اشتون کارتر نیز گفته است، روس از خط تلفن اضطراری به صورت حرفه‌ای استفاده نکرده اند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است، روس‌ها پارسال هنگام اعزام نیروهایشان به سوریه می گفتند هدف این نیروها مبارزه با گروه حکومت اسلامی است .

وی اضافه کرده است: اما نتیجه اقدامات انها این نبود، بلکه غالبا نیروهای روسیه در سوریه از بشار اسد حمایت کرده و به جنگ داخلی در این کشور دامن زده اند.

در همین حال، دیگر مقام‌های آمریکایی هم گفته اند، منطقه‌ای در نزدیکی مرز سوریه با عراق و اردن چندین بار توسط جنگنده‌های روس بمباران شده است. آنها می گویند، روسیه تاکنون این منطقه را مورد حمله قرار نداده بود.

به گزارش رویترز، این شورشیان توسط آمریکا برای مقابله با گروه حکومت اسلامی، داعش آموزش دیده و مسلح شده اند.

روسیه مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسدمحسوب می شودو طی ماه‌های گذشته به رغم برقراری آتش بس حملاتی را علیه مخالفان اسد در سوریه انجام داده‌است. در حال که برخی از این حملات علیه گروه‌های شناخته‌شده از سوی سازمان ملل با عنوان «گروه‌های تروریستی»، یعنی «حکومت اسلامی» و جبهه‌النصره بوده، اما بسیاری از حملات نیز علیه مخالفان«میانه‌رو» انجام شده‌است.

یک مقام ارشد امور دفاعی آمریکا نیز روز گذشته به رویترز گفته بود، اقدام اخیر روسیه، پرسش‌هایی جدی را در مورد نیات و اهداف آن کشور در سوریه مطرح می‌کند.

آمریکا و روسیه در تلاشند در چارچوب مذاکرات صلح ژنو زمینه برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و ایجاد گذار سیاسی در آن کشور را فراهم کنند. تلاش‌هایی که تا کنون فرجامی نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG