لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

خشم عراقی ها از ناتوانی امنیتی؛ افزایش شمار تلفات حملات بغداد به ۲۱۳ تن


مراسم خاکسپاری قربانیان حملات بغداد
مراسم خاکسپاری قربانیان حملات بغداد

مردم عراق روز دوشنبه همزمان با عزاداری برای دستکم ۲۱۳ قربانی بمب گذاریهای انتحاری گروه موسوم به خلافت اسلامی خشم خود از ناتوانی دولت در تامین امنیت شهروندان را ابراز کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد هنوز جستجو برای یافتن اجساد قربانیان ادامه دارد.

حملات صبح روز یکشنبه در محله کراده و در ساعات شلوغ و پررفت و آمد در آستانه تعطیلات پایان ماه رمضان روی داد.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق اقدامات جدیدی را برای حل مشکلات امنیتی اعلام کرده است. اما مردم از ناتوانی حکومت در حفظ امنیت بشدت خشمگین هستند.

همزمان با اعلام سه روز عزای عمومی مسئولان بیمارستان‌ها و مقامات امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفتند شمار کشته شدگان به حداقل ۲۱۳ نفر و مجروحان به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است.

پرچم‌های سیاه عزاداری همراه با اسامی قربانیان از ساختمان‌های سوخته و نیمه ویران آویخته شده و در اعلامیه‌ها زمان و محل مراسم ختم آن‌ها اعلام شده است.

حیدر عبادی روز یکشنبه هنگام بازدید از محل بمب گذاری‌ها با واکنش خشمگینانه مردم روبرو شد. در تصاویر این حادثه می‌توان دید که گروهی از مردم بسوی کاروان حامل نخست وزیر سنگ پرتاب می‌کنند و مرد دیگری او را لعنت و نفرین می‌کند.

اما لحن آقای عبادی ملایم و دلجویانه بود. او در بیانیه‌ای گفت: «من واکنش‌های احساسی در لحظات عزا و خشم را درک می‌کنم.»

گروه «خلافت اسلامی» مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و افزود توسط یک عراقی صورت گرفته و بخشی از «یک عملیات امنیتی دنباله دار است». این گروه افزود هدف این حمله شیعیان بوده‌اند که از نگاه سنی‌های تندرو ملحد تلقی می‌شوند.

از اوایل تابستان ۲۰۱۴ و تصرف بخش‌های گسترده‌ای از نواحی شمالی و غربی عراق توسط گروه «خلافت اسلامی» بمب گذاری‌ها کاهش یافته بود. به نظر می‌رسید که عوامل و پیکارجویان این گروه روی عملیات در نواحی دیگر تمرکز کرده‌اند.

اما پس از شکست‌های نظامی اخیر این گروه حملات آن به اهداف غیرنظامی افزایش یافته است. در جریان چندین بمب گذاری در ماه مه بیش از ۱۵۰ نفر در بغداد کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید با توجه به رفت و آمد هزاران خودرو به داخل و خارج شهر بغداد در طول روز جلوگیری از این بمب گذاری‌ها دشوار است. ولی اقدامات امنیتی در بغداد نیز ضعف‌هایی دارد. یکی از این ضعف‌ها که مردم به آن اشاره می‌کنند استفاده از بمب یاب‌های تقلبی در پست‌های بازرسی است.

سال‌ها پیش تاجری که این وسایل را به عراق فروخت در بریتانیا به جرم کلاهبرداری بازداشت شد ولی نیروهای امنیتی ظاهرا هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

حیدر عبادی پس از بمبگذاری روز یکشنبه تغییراتی در اقدامات امنیتی از جمله حذف بمب یاب‌های تقلبی را اعلام کرد.

او همچنین دستور داد دستگاههای اسکن در ورودی‌های شهر بغداد مستقر شوند، استفاده از تلفن موبایل توسط ماموران در پست‌های بازرسی ممنوع شود و از نیروهای امنیتی خواست هماهنگی و عملیات شناسایی هوایی را افزایش دهند.

اما روز دوشنبه هنوز هم ماموران پلیس و سربازان از بمب یاب‌های تقلبی استفاده می‌کردند و می‌گفتند دستور کنار گذاشتن این وسایل به آن‌ها ابلاغ نشده است.

بمب گذاریهای روز یکشنبه به شکل گسترده‌ای از سوی جامعه بین المللی محکوم شد. یان کوبیس فرستاده سازمان ملل متحد در عراق آنرا «اقدامی بزدلانه و فجیع درابعادی بی‌نظیر» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG