لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

«ده‌ها نفر» در حملات انتحاری بغداد کشته و زخمی شدند


تصاویر و ویدئوهایی از انفجارهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
تصاویر و ویدئوهایی از انفجارهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

بنا بر گزارش‌ها از عراق، در پی دو انفجار، در یک مرکز خرید پرفت‌وآمد و یک محله عمدتاً شیعه‌نشین در بغداد، در بامداد یک‌شنبه ۱۳ تیر ماه، «ده‌ها نفر» کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان این انفجارها را «دست‌کم ۸۳ نفر» و شمار زخمیان را ۱۷۶ نفر ذکر می‌کند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی، از طریق انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک حمله انتحاری در بازار «کراده» در نزدیکی یک رستوران، و با استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده انجام گرفت.

ویدئویی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، انفجار بزرگی را در یکی از خیابان‌های این منطقه نشان می‌دهد.

گفته می‌شود ساکنان کراده عمدتا از طبقه متوسط و نسبتا مرفه مردم عراق هستند. عراقی‌ها در ماه رمضان، ساعت‌های طولانی‌تری از شب را، بیرون از خانه صرف خوردن غذا و دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انفجار دوم در منطقه الشعب رخ داده است که ساکنان آن را عمدتا شیعه‌ها تشکیل می‌دهند و در شمال بغداد قرار دارد. گروهی از شهروندان نیز در این حمله کشته و زخمی شده‌اند که شمار دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه امنیتی «سایت» می‌گوید، گروه حکومت اسلامی مدعی شده در حمله انتحاری به «شیعیان»، «۴۰ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی» شده‌اند. اما ادعای این گروه افراطی هنوز از سوی هیچ مقام رسمی تائید نشده‌است.

در سال ۲۰۱۴، در آغاز پیشروی‌های گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه، مناطق زیادی در شمال و غرب بغداد هدف حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌های این گروه قرار گرفت.

سازمان ملل متحد «حکومت اسلامی» (داعش) را یک گروه تروریستی می‌داند که در کنار «جبهه‌النصره»، آتش‌بس سوریه شامل آن نمی‌شود.

«داعش» اخیرا هدف حملات شدیدی در عراق قرار گرفته است. نیروهای امنیتی عراق شهر فلوجه، در نزدیکی بغداد، را از نیروهای داعش بازپس گرفته‌اند و آماده حمله به موصل می‌شوند؛ موصل دومین شهر بزرگ عراق و پایگاه اصلی در تصرف افراطیون در عراق است.

XS
SM
MD
LG