لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

توافق سران ناتو با استقرار نیروهای نظامی در بالتیک و شرق لهستان


رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز جمعه برای نخستین بار با استقرار نیروهای نظامی در کشورهای بالتیک و شرق لهستان موافقت کردند. اعضای ناتو همچنین توافق کردند که گشت زنی‌های هوایی و دریایی برای مقابله با اقدامات احتمالی روسیه در شرق اروپا افزایش یابد.

به گزارش رویترز، کشورهای اورپای شرقی که زمانی عضو بلوک شوروی محسوب می‌شدند و اکنون به ناتو پیوسته اند، پس از آنکه روسیه «کریمه» را به خاک خود الحاق کرد، نگران اقدامات احتمالی مسکو علیه خود هستند.

طبق این گزارش، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تصمیم گرفته است تا چهار گردان به استعداد سه تا چهار هزار نیرو به طور دوره‌ای در شمال شرقی اروپا مستقر کند. چنین اقدامی برای نشان دادن آمادگی این پیمان برای دفاع از کشورهای حوزه اورپای شرقی در برابر هرگونه تعرض احتمالی روسیه است.

با وجود چنین تصمیمی، سران ناتو تاکید کرده‌اند که خواهان مذاکره با روسیه برای احیای اقدامات اعتماد سازی هستند. به دنبال الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ و همچنین حمایت روسیه از جدایی خواهان شرق اوکراین روابط ناتو و روسیه تیره شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در یک کنفرانس خبری پس از نخستین نشست در ورشو، پایتخت لهستان، در روز جمعه گفته است: این گردان‌ها قوی و متشکل از نیروهای چندملیتی خواهند بود. ان‌ها این نکته را تصریح خواهند کرد که حمله به یک کشور متحد به مثابه حمله به کل پیمان تلقی خواهد شد.

این درحالی است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که ایالات متحده در حدود یک هزار سرباز را در لهستان برای تقویت خط مقدم اورپای مرکزی و شرقی مستقر خواهد کرد.

به گزارش رویترز، آلمان یک گردان در لیتوانی، بریتانیا یک گردان در استونی و کانادا نیز یک گردان در لتونی مستقر خواهند کرد. کشورهای دیگر از جمله فرانسه نیرو در اختیار این گردان‌ها قرار خواهند داد.

در همین زمینه، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته است، تدوام تجاوزات روسیه باعث می‌شود که ناتو به این اقدامات پاسخ داده و حضور بیشتری در شرق اورپا داشته باشد.

ویتولد واشچیکوفسکی، وزیر امور خارجه لهستان، نیز گفته است: تا زمانی که روسیه به تجاوز به کشورهای همسایه خود ادامه می‌دهد، می‌بایست از هرگونه همکاری با مسکو خودداری کرد.

باراک اوباما نیز خواستار تداوم تحریم‌ها علیه روسیه تا زمان موافقت این کشور با اجرای اتش بس در اوکراین، شده است.

نشست سران ناتو و کشورهای متحد آن از روز جمعه هشتم ژوئیه در ورشو آغاز شده است و روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت. گزارش‌ها حاکی است که هدف این نشست تقویت قدرت بازدارندگی و دفاعی این پیمان عنوان شده است.

سه کشور حوزه بالتیک یعنی لیتوانی، لتونی، و استونی که پیش از این بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند در مورد بازگشت نفوذ روسیه در کشورهای خود ابراز نگرانی می‌کنند.

مقامات این سه کشور عضو ناتو می‌گویند که روسیه ممکن است از طریق اعمال نفوذ در میان اقلیت‌های روس‌زبان این سه کشور قصد بی‌ثبات کردن حوزه بالتیک را داشته باشد.

لهستان نیز که در جریان جنگ سرد در بلوک شرق قرار داشت امروزه عضو ناتو و اتحادیه اروپاست و مکرراً نسبت به نفوذ روسیه ابراز نگرانی کرده و همواره خواستار تقویت حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود بوده‌ است.

XS
SM
MD
LG