لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

اوباما: بریتانیا همچنان یکی از موثرترین اعضای ناتو خواهد بود


اوباما که به منظور شرکت در نشست ناتو به ورشو، پایتخت لهستان، سفر کرده است
اوباما که به منظور شرکت در نشست ناتو به ورشو، پایتخت لهستان، سفر کرده است

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه از رهبران ناتو خواست که در رابطه با اقدام روسیه در تصرف شبه‌جزیره کریمه، همچنان محکم مقابل مسکو بایستند و اجازه ندهند که همه‌پرسی اخیر بریتانیا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همبستگی دفاعی غرب را تضعیف کند.

آقای اوباما که به منظور شرکت در نشست ناتو به ورشو، پایتخت لهستان، سفر کرده روز جمعه، ۱۸ تیر، در یادداشتی که روزنامه فایننشال تایمز، چاپ لندن، منتشر کرد با اشاره به «روابط ویژه» ایالات متحده و بریتانیا اطمینان داد که «بریتانیا همچنان یکی از موثرترین و تواناترین اعضای ناتو خواهد بود».

خبرگزاری رویترز که گزارشی درباره این یادداشت آقای اوباما تهیه کرده، می‌گوید که سازمان ناتو روز جمعه موافقت خود را با استقرار چهار گردان سه تا چهار هزار نفره در کشورهای حوزه بالتیک و شرق لهستان اعلام می‌کند تا بدین ترتیب به آن دسته از کشورهای عضو این سازمان که در شرق واقعند اطمینان دهد که آماده دفاع از آنها است.

باراک اوباما نوشته است: «ما در ورشو – چنان که ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی ما را موظف کرده است – بار دیگر بر عزم خود در دفاع از همه متحدان ناتو تاکید می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «ما باید مواضع دفاعی متحدان‌مان در شرق اروپا را تقویت کنیم، توان بازدارنده خود را افزایش دهیم و استقامت‌مان مقابل تهدیدهای جدید از جمله حملات سایبری را بالا ببریم.»

استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان می‌گویند که مسکو تلاش می‌کند دولت‌های هوادار غرب این کشورها را با حملات سایبری تضعیف کند. این کشورها با همین نگاه خواستار آن شده‌اند که عضو دائمی ناتو شوند.

کرملین اما چنین ادعایی را رد کرده و می‌گوید که ناتو با گسترش مرزهای خود و نزدیک شدن به روسیه این کشور را تهدید می‌کند.

با این حال ولادیمیر پوتین در آستانه نشست ناتو اظهاراتی داشته که رویترز از آن تعبیر به تلاش برای تنش‌زدایی میان مسکو و غرب می‌کند.

آقای پوتین با برگزاری نشست شورای ناتو-روسیه در هفته آینده موافقت کرده است. این نشست دومین نشست در نوع خود است که در سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG