لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

اعزام هزار سرباز کانادایی در قالب نیروی ناتو به نزدیکی مرز روسیه


کانادا روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، تایید کرد که قصد دارد بخش قابل توجهی از چهار هزار نیروی جدید نظامی ناتو را که قرار است در شرق اروپا مستقر شوند، تامین کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کانادا در عین حال ابراز آمادگی کرده است تا با مسکو برای کاهش تنش‌ها نیز مذاکره کند.

کانادا، آمریکا، بریتانیا و آلمان قصد دارند چهار تیپ نظامی جدید را در نزدیکی مرزهای روسیه در لتونی مستقر کنند.

این تصمیم پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک این کشور در سال ۲۰۱۴ و با هدف مقابله با نمایش قدرت روسیه در منطقه اتخاذ شده است.

هارجیت ساجان، وزیر دفاع کانادا که اقدامات روسیه در حمایت از شبه نظامیان شرق اوکراین را محکوم کرده، ضمن تایید تصمیم کانادا از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

دیپلمات‌های ناتو اعلام کرده‌اند که نیروهای نظامی کانادایی قرار است در لتونی مستقر شوند.

روزنامه بریتانیایی گاردین تعداد این نیروها را هزار سرباز عنوان کرده است.

وزیر دفاع کانادا این خبر را یک روز پس از آن اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی در پارلمان کانادا خواستار مشارکت بیشتر این کشور در ماموریت‌های ناتو شد.

هارجیت ساجان، وزیر دفاع کانادا، گفت: «ناتو باید پیامی قوی به روسیه بفرستد و اعلام کند که اقدامات مسکو در کریمه و اوکراین به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

وزیر دفاع کانادا در عین حال تاکید کرد که کانادا آماده گفت‌وگو با روسیه است و خواستار کاهش تنش بین دو کشور است.

به گفته آقای ساجان، «کانادا شانه به شانه متحدان‌ خود در ناتو برای بازدارندگی در برابر تجاوز و تضمین صلح و ثبات در اروپا ایستاده است.»

چندی پیش، رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که آمریکا با توجه به بی‌میلی دیگر اعضای ناتو برای همکاری بیشتر، از کانادا درخواست کرده تا برای تامین نیروی نظامی موردنیاز ناتو، همکاری بیشتری کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در پی اعلام این اخبار، با انتشار پیامی در توییتر از این اقدام کانادا تشکر کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، قرار است هفته آینده در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در ورشو پایتخت لهستان، جزئیات بیشتری از این تصمیم و اقدام کانادا اعلام کند.

از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، حضور نظامی خود را در اروپا به‌ویژه در کشورهای شرق این قاره که همسایه روسیه هستند، تقویت کرده است. این اقدام پس از بالا گرفتن بحران و تنش بین روسیه و اوکراین انجام شد.

افزایش حضور ناتو در کشورهای شرق اروپا در شرایطی است که روسیه بار‌ها نسبت به این اقدام هشدار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ضمن انتقاد از افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا تاکید کرد که «مسکو با این اقدامات مقابله خواهد کرد».

شویگو تصریح کرد: «این گونه اقدامات غربی‌ها، ثبات اروپا را تضعیف خواهد کرد و ما را مجبور می‌کند در درجه اول در محورهای راهبردی غربی اقدامات متقابلی را اتخاذ کنیم.»

روابط روسیه و غرب طی ماه‌های گذشته به‌ویژه پس از بحران شرق اوکراین با تنش زیادی روبه‌رو بوده و سطح روابط دو طرف به پایین‌ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل یافته است.

XS
SM
MD
LG